Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Zoetermeer heeft geen kloten

Mooi weer wat een lente en de trein naar Didam Goes Nuth Zelhem Assen Mantgum of Ulst, naar Borne Bedum Olst Oss Beesd Echt Delft Cuijk Obdam Wijhe of Goor rijdt.
Zoals u en ik zeker weten. En ook dat we bij 9292 maar even verder hoeven te koekeloeren. Wat evenwel niet opgaat voor Zoetermeer de derde stad van Zuid-Holland na Den Haag en Rotterdam.
Vanuit Amsterdam-Zuid tot Zoetermeer (bestemming naburig Bergschenhoek) zag ik op http://www.9292ov.nl vier gelijkwaardige alternatieven:
- via station Laan van NOI Den Haag gevolgd door tram RR 3 HTM
- via CS Leiden en dan bus 32 Connexxion
- via CS Rotterdam en dan bus 170 Qbuzz naar Zoetermeer
- via CS Utrecht stoptrein NS richting Den Haag Centraal.
De retourprijzen (met 40% reductie) van station tot station waren volgens 9292 resp. 10.10(via en tot Den Haag - Laan van NOI), 7.70(via en tot Leiden), 13,60(via en tot Rotterdam) en 14.20(via Utrecht). In euro's. De bus- en tramkosten laat ik hier buiten beschouwing.

Ik koos thuis voor de route over Utrecht: geen bus of tram. Op Station-Zuid had ik geen idee hoe dat de automaat duidelijk te maken. Ik koos dus bestemming Zoetermeer zonder meer. Kosten 11.90. Ja – welke reis bedoelt u? En ik reisde met de zenuwen over Utrecht en Gouda.
Hoewel toch ook van ‘hier sta ik en ik kan niet anders’, bereid tot een opstootje. Pas op de terugweg gecontroleerd door een charmante dame die me bemoedigend toeknikte. Onderwijl had ik mijn portie ergernis wel gekregen: de stoptrein was een boemelding, ze reed stapvoets over Gouda Goverwelle, Woerden, Vleuten, Utrecht Terwijde en stond heen en terug in Gouda tien minuten stil zonder toelichting.

Merkwaardig: Zoetermeer heeft een tweederangsstatus in het Openbaar Vervoer. Intercitytreinen stoppen er niet. Er zijn twee NS-stations, slechts in gebruik voor de boemeltrein Utrecht-Den Haag CS: Zoetermeer-Oost en Zoetermeer. De laatste is allesbehalve een CS, ook al hebben ze er een Mandelabrug over tram trein en gierend autoverkeer aangelegd. Het is er doods kaal en afgelegen.
De 3 andere stations zijn in gebruik door RR: staat voor Randstad Rail, in naam een interlokaal project. Tramlijnen 3 en 4 gaan naar Loosduinen en de Uithof. Ze worden beheerd door de HTM(Den Haag). RR is gewoon HTM. Toch hebben de drie RR-stations en de tramrouten een NS-status. Bekijk de NS-kaart maar. RaRa. Was mijn treinkaartje van 11.90 geldig in Tram 3 naar Zoetermeer? Geloofde gij het?

In 1962 werd Zoetermeer aangewezen als groeikern van Den Haag. In korte tijd van dorp tot slaapstad nu! Beroemd om veedrijver Piet Klos, die naar men nu schat 280.000 km achter de koeien heeft afgelegd, graag onderweg een borrel lustte, toch altijd de juiste koeien op de correcte adressen wist af te leveren. Ook bij pikdonker.
Welnu dit Zoetermeer heeft nog steeds geen aanzien of status van gemeente zoals men die zou verwachten. Geen enkele behoorlijke treinverbinding.
Geen stadsrechten toch zestiende stad van Nederland met 3.705 ha oppervlakte meer dan 120.00 inwoners en 40.000 bomen. De lijntjes naar Den Haag kunnen het woon-werkverkeer nauwelijks verwerken. Experts en reizigers zeggen dat het eigenlijk niet kan in de kranten. Waarom pikken de mensen het?

Er speelt nu ook iets anders. RR wil meer dan 1000 bomen zo snel mogelijk kappen. En RandstadRail de HTM dus, wordt geen strobreed door de gemeente in de weg gelegd. Eigenaar die HTM. De gemeente zegt wel dat de HTM de bomen verwaarloosd heeft. En gaat ze nu toch in opdracht/samenwerking met de HTM kappen. Jaja wie is hier de baas?
Ja Hallo: wie is verantwoordelijk voor wat? Bestuurders die eerst opschepten over ‘hun’ ecologische groene slinger die nu dus weer een cadeautje van de HTM blijkt te zijn. Nu al schrijft Marja Kreike, een wel wakkere Zoetermeerder: ,,In mijn eigen woonomgeving zie ik al een tijd met zorg hoe de nieuwe taluds in Seghwaert en Oosterheem slechts met gras zijn ingezaaid.’’
Zo wordt dus de groenvoorziening al stilletjes goeddeels van karakter ontdaan.

De Gemeente Zoetermeer zegt: ‘De bomen staan meest op grondgebied van de HTM, die de Randstadrail exploiteert. Er is gehandeld volgens de Spoorwegwet, die in zoveel woorden voorschrijft dat er zich binnen het bereik van het spoor geen objecten mogen bevinden die een gevaar kunnen opleveren voor het spoor, de rijtuigen en de reizigers. Weliswaar is dit een wet uit de tijd van de stoomtrein, maar hij is nog steeds van kracht.’
Terwijl het om bomen gaat die er al dertig jaar staan zonder problemen en door de bewoners en bestuur ‘beeldbepalend’ worden genoemd. De laatste jaren wel verwaarloosd. Door wie ook al weer?

Daarop aansluitend een eigen ervaring die mijn wantrouwen sterkt. Na een fietstocht langs de Rottemeren terug over de Rottedijk was verdergaan onmogelijk. Volgens de regels, met Pasen NB. Het is één grote puinhoop en voor de fiets is niks geregeld in Zoetermeer-Noordoost waar ‘het nu gaat gebeuren: de mijlpalen van het Mobiliteitsplan.’

Na vervaarlijk dwalen over geïmproviseerde snelwegen kom ik uiteindelijk op de Bleiswijkseweg op veiliger terrein. Langs ronde houten plateaus van tegen de meter naar het lijkt doorsnee, gaaf geel met ringen: vers afgezaagde oude bomen. Schrikken wat is dat?
Thuis blijken het te gaan om 85 eind februari gekapte populieren met herplantplicht. Van linden zegt de gemeente. Donderdag 23 oktober 2008 maakten B&W bekend, dat de aanvraag voor kapvergunning was ingediend. Het Besluit tot de Kapvergunning volgde 13 november 2008. Wow – is dat niet geen wakkere overheid?

Los van de uiterst magere argumentatie – is twintig dagen niet erg kort? Om vragen te stellen, bezwaren te opperen. Waren deze bomen misschien bijna 50 jaar oud? Dat moet om een monumentale boom te zijn en mordicus beschermd te worden. Nu telt men 142 gemeentelijke en 81 particuliere monumentale bomen – verdacht weinig in deze oude boomrijke plaats.

Mijn gedachten schieten terug naar de spoedprocedure in 2007 om bijna 200 Zoetermeerse appelen– en perenbomen onmiddellijk te kappen. Vanwege het risico dat de mensen over de vruchten zouden uitglijden. Was nog niet gebeurd maar regeren is vooruitzien. Geen ambtenaar die bedacht borden ‘verboden te plukken art. zus en zoveel’ weg te halen. Of ambtelijke plukpauzes in te lassen.

Komt het ooit goed tussen die mensen uit Den Haag en de weerbarstige natuur?

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 18 april 2009


Geplaatst in de categorie: welzijn

4.4 met 5 stemmen 370



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)