Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

WASGOED

Het leven is als een waslijn.
Wij zijn de stukjes wasgoed, die er willekeurig aan bevestigd worden.
De een uitgerekt van verveling, de ander gekrompen van vernedering.
Alle kleuren hangen netjes op een rij naast elkaar, ook al is men soms te kort, te lang of zelfs gespikkeld! Nooit is de was echt schoon genoeg. Geen wasmiddel kan onze schoonheidsvlekken uitwissen. Ook is er geen tovermiddel voorhanden waarmee wij onze rafelige randen kunnen effenen.

Maar, ach ja, wisten jullie het al?
Nu heeft een slimmerik iets uitgevonden, waarmee alle roestvlekken verdwijnen als sneeuw voor de zon! Fantastisch toch? De wetenschap staat voor niets!
HOP-TWEE-DRIE! HOP-TWEE-DRIE! Daar ga je dan!
Heen en weer gesleurd over het wasbord van de huidige tijd. De heren aan de wereldtop trekken ons in vleug. Twee keer links, twee keer rechts en een keer tegendraads. Ziezo! Straks hangen we in de maat!

Eerst nog even door de centrifuge. Men zwiert door alle stroomversnellingen heen: kliniek, politiek, encycliek, reumatiek….Fwie-ie-iet! Goed zo! Nou ben je al bijna helemaal droog hoor!
O! Het ging te hard deze keer! Enkele stukjes wasgoed overleefden het bonte programma bijna niet. Geschonden komen ze uit de wasmachine. Ach, ach, wat erg toch. Moet je zien!

Wat geeft men daarom? Een lap erop en je oogt weer zo goed als nieuw.
De crisiswas is klaar. Nou, kom op! Naar buiten ermee! Een knijper hier, een knijper daar, zo hang je weer een poosje. Als het washandje geluk heeft mag het zelfs naast het fijngoed hangen. Zo zie je toch maar weer…
En alle stukken samen? Die zweven heen en weer! Hoe nat z’ook vroeger waren, zij drogen keer op keer. Door koude of warme wind gedreven, soms met wolken voor de zon, ze branden en ze beven.
Ach, als wasgoed spreken kon.


Zie ook: http://laurinevdpitte.spaces.live.com

Schrijver: Laurine Vandepitte, 3 juni 2009


Geplaatst in de categorie: wereld

2.5 met 4 stemmen 282



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)