Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Daar was laatst een meisje loos

Iedereen heeft wel eens een droom. De 13-jarige Laura Dekker heeft een hele aparte. Ze wil de wereld rondzeilen in twee jaren. En wel nu. Dat wil ze niet alleen omdat ze zout in haar bloed heeft. Nee, ze hoopt hiermee in het Guinness book of records te komen. Haar ouders steunen Laura in haar kinderdroom. Ze weten dankzij talloze Amerikaanse films wat de waarde ervan is. Volg je droom. Geloof erin ...even flink doorzetten... en daarna op naar de eeuwige roem, het recordboek. De talkshows, het witte doek, het grote geld…

Laura heeft al eerder met steun van papa Het Kanaal overgezeild. Dat was een test om de reacties te peilen van dat bureaucratische Nederland. En ja hoor, dat maakte bezwaar. Hoe zit het met de sociale ontwikkeling van zo’n meisje als ze zo lang op zee zeilt? vroegen de autoriteiten zich af. En de leerplicht? Wat stelt het ouderlijk gezag nog voor zo midden op de oceaan? ‘Geen toestemming’, zei de kinderbescherming. Papa en Laura lieten het er niet bij zitten en namen een advocaat in de arm. En als ze hun zin niet krijgen verhuist Laura naar Nieuw-Zeeland. Daar doen ze vast niet zo moeilijk.

De rechter zit met de handen in het haar. Vandaag wordt van de magistraat een vonnis verwacht. Misschien heeft de rechter zelf ook een puberdochter. Kijkt ze ook graag naar Amerikaanse films en heeft ze ook een grote droom. Daar wordt de edelachtbare invoelend van. Maar aan de andere kant, als zo’n kind haar zin krijgt, hoe zit het dan met de precedentwerking? Gaat er dan in Assen een jochie van negen zeuren om een jaartje schoolverlof omdat hij de Mount Everest wil beklimmen?

Gelukkig is de rechter goed uitgeslapen. Daarom overweegt de edelachtbare de volgende uitspraak:
‘Regels en bureaucratie mogen Laura’s droom niet de loef afsteken. Toch zullen de wetten, in het bijzonder leerplicht en ouderlijk toezicht, moeten worden gehandhaafd. Anders ontstaat er muiterij op de scholen en op het schip der staat. De bezwaren van de kinderbescherming baren ons zorg en we zullen de golven van beroering tot bedaren brengen. Het ouderlijk gezag zal daarom tijdens de reis door haar ouders blijvend worden uitgeoefend. Vader Dekker vaart daartoe achter Laura aan in een tweede zeilboot. Zodoende kan hij Laura proefwerken afnemen en de resultaten per email doorzenden naar Nederland. Daar zal Laura’s moeder zorgen voor de contacten met haar leraren en klasgenoten. Dit is de uitspraak van de kinderrechter en daar zult u het mee moeten doen.’


Zie ook: http://www.gmuitgevers.nl

Schrijver: George Knottnerus, 28 augustus 2009


Geplaatst in de categorie: ouders

4.0 met 18 stemmen 542



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)