Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Huisje in Mozambique?

‘Die stomme politici begrijpen er niets van. Dat zij nooit de pers achter zich aan hebben dag en nacht, zomer en winter... Maar ons moeten ze wel onze privacy gunnen.’
‘Nou ga nou maar slapen Alex, je maakt je zo druk. Straks maak je de meisjes wakker.’
‘Die slapen wel door en anders sust het kindermeisje ze wel, Maxima.’

De discussie op de slaapkamer in hun Wassenaarse villa woedt al nachtenlang. De kroonprins en zijn prinses kunnen er niet van slapen. Het is ook wat. De Tweede Kamer stelt er kritische vragen over. En de pers begint nu ook al te zeuren.
En waar gaat het nu helemaal over? Op schiereiland Machangulo in Mozambique laat de kroonprins een vakantiehuis bouwen. Oké, dat kost een paar miljoen. Dat de projectontwikkelaar niet te vertrouwen blijkt, dat hij de plaatselijke bevolking werk heeft beloofd en die belofte niet nakomt…tja daar kan de kroonprins toch niets aan doen?

‘Die politici denken veel te simpel, Maxima. Weet je wat ze nu zeggen? Ze vinden dat we ons al genoeg kunnen ontspannen in Lech en Porto Ercole.’
‘Absurd’, sist Maxima nu, ‘daar zitten de journalisten met telelenzen in de mimosastruiken. Daar kunnen Amalia, Alexia en Ariane dus nooit normaal vakantie vieren.’

De Tweede Kamer debatteert over de kosten van de Oranje vakantievilla. De begroting wordt overschreden en men is niet tevreden over de regievoering door de premier. De villa is alleen per helikopter bereikbaar. De beveiligingskosten zijn drie keer zo hoog als een vakantiehuis in Europa. ‘De kroonprins gedraagt zich als een verwend kind dat zijn zin niet krijgt’, zo mort men in Haagse wandelgangen.

‘Gelukkig hebben we Jan Peter als premier, Maximaatje. Hij waakt als een terriër over onze belangen in het kabinet.’
‘Hij begrijpt ons tenminste, Alex,’ zegt Maxima terwijl ze hem zacht wrijft door zijn blonde borstpluis.
‘Weet je wat we doen’, veert de kroonprins op, ‘als het huisje in Mozambique af is laten we Jan Peter en Bianca gezellig een weekendje overkomen.’

De Volkskrant schrijft dat de projectontwikkelaar grote blunders maakt en de verplichtingen aan de lokale bevolking niet nakomt. Er wordt niet geïnvesteerd in scholen, drinkwater en elektriciteit. Dat is een voorwaarde van de Mozambikaanse overheid om het project af te bouwen.
‘De kroonprins mag doorbouwen’, laat Balkenende manmoedig weten.
Ach ja, steun het verwende kind maar in zijn dure dromen. Terwijl zijn dochtertjes eigenlijk liever zandkasteeltjes bouwen bij de Wassenaarse duinen.


Zie ook: http://www.gmuitgevers.nl

Schrijver: George Knottnerus, 9 oktober 2009


Geplaatst in de categorie: koningshuis

4.1 met 14 stemmen 604



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)