Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

O wee...chipkaart!

‘OV-chipkaart, geen gedoe meer met losse kaartjes’.
Met deze slogan voert het openbaar vervoer haar nieuwe vervoerbewijs in. Godzijdank reis ik zelf niet veel met openbaar vervoer. Mijn wederhelft doet dat wel. Af en toe OV-en wij samen naar en door de hoofdstad.
In bewondering sla ik haar gade, terwijl zij haar voordeelurenpas, kortingskaart, trajectkaart en strippenkaart feilloos hanteert. Pal in haar voetspoor beweeg ik me door het OV-doolhof. Wanneer zij welke pas of kaart in welke gleuf steekt, en hoeveel zones zij al of niet afstempelt…ik zie het wel maar doorgrond het niet.

Goed, ik ben een OV-onbenul. Maar zij is een ervaringsdeskundige.
En toch…met het bestellen en opladen van de nieuwe OV-chipkaart was zij twee dagdelen zoet. Mijn dochter die in Amsterdam woont, vergat al vier keer uit te checken. Met de OV-chipkaart moet je namelijk inchecken als je instapt en uitchecken als je uitstapt.
Als je dat vergeet of de automaat is stuk ben je de klos. Je krijgt dan een geldboete van 20 euro. Om dat geld terug te krijgen moet je een formulier downloaden en ingevuld sturen naar het vervoerbedrijf. Intussen ben je in de drukke ratrace die het OV-leven is allang weer drie keer vergeten uit te checken. Sinds de invoer van de OV-chipkaart staat mijn dochter dan ook regelmatig rood.

Ligt dit aan ons? Zijn wij te dom voor het intelligente OV-chipsysteem?
Nee, het ligt niet aan ons.
Uit recent onderzoek naar de OV-chipkaart door dagblad De Pers blijkt dat het klachten regent. Van de slogan aan het begin van deze column komt niets terecht. Een doorsnee OV-reiziger heeft te maken met zijn eigen maandkaarten, kartonnen chipkaartjes, een persoonlijke OV-chipkaart en een voordeelurenkaart.
Dan zijn de automaten waar men zijn chipkaart moet opladen ook om de haverklap stuk. Filevorming bij de poortjes is ook een bron van ergernis. Net zo als het vergeten van …inderdaad…het uitchecken. Twee van de drie klanten zien af van terugvordering omdat het invullen van het formulier zo’n gedoe is.

Voor invoering van een volgend geavanceerd vervoerssysteem adviseer ik daarom: investeer geen cent. Trap niet in de mooie praatjes van computernerds. Verscheur hun offertes. Stel geen klankbordgroep, testteam en gebruikerspanels in.
Doe slechts één ding: laat de verantwoordelijke minister en haar gezin een jaartje proefdraaien voordat tot invoer wordt besloten.
Je zult zien: het systeem sterft voor zijn geboorte een stille dood.


Zie ook: http://www.gmuitgevers.nl

Schrijver: George Knottnerus, 23 oktober 2009


Geplaatst in de categorie: reizen

4.6 met 11 stemmen 8.122



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)