Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Pechstrookminister

Nog nooit was er op de Belgische wegen zo’n chaos als vorige woensdag. Maar liefst 950 km file, alleen omdat er een laagje sneeuw lag van 5 cm. Dat is 700 km meer dan op een doordeweekse dag.
In andere landen moet er al een meter sneeuw liggen voor er problemen zijn, in België is 5 cm genoeg om heel het land plat te leggen. Iedereen kwaad op de weermannen, omdat zij de hoeveelheid sneeuw en de plaats waar hij zou vallen verkeerd hadden ingeschat. En daardoor waren de strooidiensten niet op tijd uitgerukt. Terwijl de waarheid is, dat er te weinig zout is om de winter door te komen. Daarom dat er twee keer nagedacht wordt vooraleer er beslist wordt om een strooironde in te lassen. Het zout is zo goed als op. Sorry. Het is besteld, maar de boten moeten nog aanmeren. Dus het kan nog een tijdje duren.
Honderdduizenden automobilisten die uren te laat op hun werk waren. Tientallen ongevallen.
En wat zegt Vlaams minister van Mobiliteit, Hilde Crevits?
‘Als het tijdens de ochtendspits sneeuwt op de belangrijkste verkeersas van het land, dan is een dergelijke chaos niet te vermijden.’
Voilà.
Voor zoveel creativiteit betalen wij dus een slordige 10.000 euro per maand. Wij zouden eens moeten zeggen: ‘Sorry, Hilde, ’t geld is op, we kunnen uw loon maar betalen als er vers geld is.’ Ze zou beter zout bijbestellen, het laten uitstrooien en dàn uitspraken doen over chaos die wel of niet te vermijden is.
Maar wat zegt ze dan?
‘Als we te veel zout strooien, is dat nefast voor de wegen, want dan ontstaan er putten die we na de winter allemaal moeten herstellen.’
Wacht, ze is nog niet uitgepraat.
‘Als het nog eens zo sneeuwt tijdens de ochtendspits, moeten alle vrachtwagens op de pechstrook gaan staan tot er gestrooid is en de wegen weer berijdbaar zijn, anders blokkeren ze de andere weggebruikers. We gaan daarvoor een pictogram bedenken, zodat ook de buitenlandse vrachtwagenchauffeurs weten waar ze aan toe zijn.’

Waar o waar ligt de pechstrook van de Belgische politiek? Dan kunnen we Hilde daar een permanente plaats geven, want met zo’n mensen schiet je evenveel op als met een strooiwagen in de file. Terwijl er maar één oplossing is als het zout op is: winterbanden.

Twee dagen vóór de chaos: smogalarm en dus weer chaos. De Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu kon niet meer wachten tot de zomer om haar eigen bestaansrecht te verlengen en liet weten dat het alarmniveau van 70 microgram fijn stof per kubieke meter op verschillende plaatsen werd overschreden. En daar moesten natuurlijk liefst zoveel mogelijk onschuldige weggebruikers voor opdraaien. Niemand sneller dan 90 km per uur op de autosnelwegen, twee dagen na elkaar. Gevolg: veel langere files dan normaal, waardoor we met z’n allen nog meer fijn stof de lucht in stuurden.

Prins Filip, toekomstig Koning van België, stoorde zich er alvast niet aan. Hij werd dinsdag gesignaleerd met een snelheid van 140 km per uur, geëscorteerd door de politie, op de E19 van Antwerpen naar Brussel, in een limousine betaald door zijn eigen onderdanen.
De politie wees er in een verklaring op dat prioritaire voertuigen sneller mogen rijden als daartoe dringende redenen zijn. Volgens de persdienst van het Koninklijk Paleis kwam Prins Filip terug van een congres over jeugdbeleid. Niet te verwonderen dat hij snel weg wilde van een congres dat jaren te laat komt.

Schrijver: Johan De Smet, 14 februari 2010


Geplaatst in de categorie: actualiteit

5.0 met 42 stemmen 233



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)