Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Op het verkeerde spoor

‘Vandaag is rood het rood van jouw lippen’, zong de treinbestuurder vorige week toen hij op weg was van Leuven naar ’s Gravenbrakel. En daar horen stoplichten niet bij, besloot hij. De dag voordien, op Valentijn, had Marco Borsato de hele dag in de cd-speler gelegen, zoals altijd als de romantiek hoogtij viert.
Toen hij wat verder het rode licht zag, analyseerde hij het grondig, maar concludeerde dat het toch niet hetzelfde rood was als de lippen die hij de dag voordien vurig had gekust. Ik ga doen zoals een jaar geleden, dacht hij, en nog eens door het rood rijden, dat gaf toen echt een kick.

Deze keer gaf het een knal. Meerbepaald met de trein die uit Quiévrain kwam en op hetzelfde spoor reed. Achttien passagiers die op weg waren naar hun werk, kregen in ruil een enkele reis naar de eeuwige jachtvelden.

De beelden waren hallucinant. Normaal gebeurt zoiets enkel in landen als India, of in het diepe zuiden van Turkije. Nu in onze eigen achtertuin. En zoals het altijd gaat als er doden vallen, zo ook nu: er moeten koppen rollen. Een onderzoekscommissie werd opgericht om de hele NMBS-top het vuur aan de schenen te leggen. Zelfs Inge Vervotte, minister van Zuurpruimen en Overheidsbedrijven, kwam na lange tijd in de luwte haar visie op de feiten geven: ‘Als de NMBS het veiligheidssysteem om treinongevallen te vermijden versneld wil invoeren, zal dat ten koste gaan van de dienstverlening.’ Welke dienstverlening, Inge?

Waarom het veiligheidssysteem nog altijd niet in voege was, wilden de parlementairen wel eens te weten komen van de NMBS-top. Was het negeren van het rode licht en de daaropvolgende treinramp in Pécrot van negen jaar geleden niet voldoende aanleiding geweest om ervoor te zorgen dat de treinen automatisch stilvielen als de machinist door het rood reed?
Gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker riep: ‘Europa, Europa’. Tegenwoordig synoniem voor ‘vertraging, vertraging’. En laten ze bij de NMBS nu toevallig alles weten over vertraging. Ze hebben dan maar een eigen veiligheidssysteem ingevoerd, een Belgisch: ingevoerd, afgevoerd, foert. De sporen waren al uitgerust met een noodstopsysteem, maar de treinen nog niet. In het leven moet je kiezen.

Terwijl het eigenlijk heel simpel is. Bij de opleiding van toekomstige treinbestuurders moet er beter uitgelegd worden dat rood stoppen betekent en groen doorrijden. Desnoods met handen en voeten. Of met een rollenspel. Anders is het Game Over.

Schrijver: Johan De Smet, 28 februari 2010


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.9 met 54 stemmen 546



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Wim Mackaij
Datum:
1 maart 2010
Email:
wamackaijyahoo.com
Goed stuk! Alhoewel ik bij de titel toch meteen dacht aan een Nederlandse schaatser op de olympische spelen...
Je hebt mij mooi op het verkeerde spoor gezet!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)