Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

De koningin en de premier

Nadat veiligheidsdiensten vermoedden dat het gevaar geweken was, liep de koningin terug naar de Dam. Ze ging weer staan precies op de plaats waar ze stond voordat de paniek uitbrak en voordat ze was weggeleid door militairen en mensen van de veiligheidsdiensten.

Ze stond vooraan en keuvelde wat met de dame naast haar.

Achter haar stond demissionair premier Balkenende. Hij was voor het eerst die dag in beeld. Dat kwam, omdat hij niet langer netjes in de rij achter prins Willem Alexander stond, maar een stap naast de rij. De camera kon hem niet meer missen. Hij stond daar met de borst vooruit. Als een man. ‘Ik ben niet bang,’ probeerde hij uit te stralen.

Ik geef het je te doen om op zo’n moment naar voren te lopen en dan precies het juiste te doen. Daar gaan staan als staatshoofd of regeringsleider is niet mis. Midden in de massa. Je kunt nooit helemaal zeker weten of er niet toch iets meer aan de hand is. Je gevoel kan op dat moment nooit tegen je zeggen van ‘ja, ik ben veilig’. Ga er maar eens staan.

Balkenende stond daar toch maar. De dappere man. Borst vooruit.

En een paar passen voor hem, een echt staatshoofd. Rustig keuvelend met de hofdame.

Schrijver: Jan R. Lunsing, 6 mei 2010


Geplaatst in de categorie: koningshuis

0.5 met 4 stemmen 328



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)