Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Machtsmisbruik

Let op, ook ons land bevindt zich in de wereldwijde crisis, die ontstaan is door hebberige en stelende banken, bonusgedonder en hypotheekgelazer, kortom, alle bizarre uitwassen van een kapitalistisch systeem, gebaseerd op hebzucht en meer en meer en meer ( 'Karlson' van Astrid Lindgren ), terwijl de gewone man en vrouw daar geen ene fuck mee te maken hebben. Dat wil zeggen, er geen schuld aan hebben, de ware schuldenaars zijn de toch al rijken die via slinkse wegen nog rijker willen worden, omdat de dollartekens in hun ogen glimmen, hun harten , hun verdorven zielen. Waarom willen bepaalde mensen toch rijker zijn dan de meerderheid? Waarom is hun rijkdom hen nooit genoeg? Waarom willen zij alsmaar meer macht via euro's en bezit en valse spelen? Treedt er dan nooit een gevoel van verzadiging bij hen op of is het vergaren van geld een kick op zich voor hen? Waarom denken zij toch dat geld en bezit macht betekent? Dat is toch slechts voor de kortzichtigen zo, niet voor echt wijze mensen. Zij gaan door omdat zij verslaafd zijn aan hun luxe vorm van leven en omdat zij hun uitgestrekte landgoeden dienen te onderhouden, evenals hun kolossale woonpaleizen met Zweedse sauna's, bubbelbaden, riante zwembaden, helicopters en andere bijgewoonten. Hun beveiligingssystemen kosten hun ook klauwen aan geld en dus hebben zij recht op hun erudiete buitensporigheden, deze moderne adel, adel om hun pingping, niet hun vervloekte inborst, zij willen graag met rust gelaten worden in hun fluweelzachte vertroetelbunkers, waar zij elkaar insmeren met kostbare olieën, elkaar heel trots neuken, want er staat immers wel een goedgepoetste Ferrari in de garage en in de wijnkelder liggen enkele pronkstukken uit een voortreffelijk jaar. Hun tweede huis in Italië verdient ook nog de nodige onderhoud en een nieuw interieur ligt in de planning. Trouwens, dat schilderij van Monet bij Christy's is ook niet zomaar komen aanwaaien, ze werken er ook voor, loon naar werken toch, daar moet je werkelozen over aanspreken! Die zouden blij zijn met één biefstukje in de week, maar zij klagen al als het dagelijkse biefstukje iets te taai is of de saus past er niet bij. Huisuitzetting kunnen zij zich niet voorstellen met al hun spaarcenten op diverse rekeningen, nee, enkel een onvoorstelbare revolutie zou hen uit hun gestolen kastelen kunnen verdrijven, maar daar is het onnadenkend klootjesvolk te dom en onkundig voor, we strooien met wat broodkruimels voor hen als naar de simpele waggeleenden en de boel is grotendeels gesust. Ze kunnen de economie voor ons draaiende houden, onwetend, begerig, stompzinnig. Ze kopen grote plasmatelevisie's, schotels, computers, DVD-spelers ( Blue-ray zo gewenst ), afwasmachine's, vibrators, opblaaspoppen, laptops, blackberry's, magnetrons, auto's, koelkasten, gasfornuizen ect. Ze zullen er wel blij mee zijn en verder moeten ze ook niet zeuren, laat ze op hun niveau blijven, dan blijven wij op ons niveau. En zo gaat de grote kloof tussen arm en rijk verder, al is arm niet echt arm volgens wereldwijd begrip en is rijk wel overdreven rijk volgens wereldwijd begrip, zelfs een schaamtevolle doorn in het oog van de rechtvaardigheid. Nu rechts het voortouw kan nemen, voorspel ik Nederland weinig tot geen goeds, in tijden van absolute crisis wens ik toch niet dat de zelfvoldane rijken de koers gaan bepalen, dat zullen ze dan enkel in hun eigen voordeel gaan beslissen, wees gewaarschuwd, gelijke monniken gelijke kappen zal met hun bewind resoluut kappen, hun gewiekste verrijkingsmethoden zijn hoe dan ook asociaal en helpt ons land van de regen in de drup. Zij denken enkel aan zichzelf en hoe ze er zelf op vooruit kunnen gaan, verder reikt hun horizon niet. Pak de paraplu's maar uit de kast, zo'n windbestendige, weet je wel.

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 juni 2010


Geplaatst in de categorie: politiek

4.0 met 2 stemmen 130



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)