Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Het verhaal van de ezel (2)

'Ja, dat is 'm,' fluistert ze als we bij de ezel staan. 'Die heeft E. een paar dagen terug buiten gezet.'
We keken er met een overwinnaarsblik naar. Nu had ik de buit binnen dacht ik. Ik zag direct kans om de prijs te verlagen. Want een gevonden ezel brengt altijd winst op voor de eigenaar.
'Nee,' antwoordde de vrouw van de uitdragerij op mijn verzoek. 'De ezel stond bij ons voor de deur en dat betekent dat hij voor ons is. Wij mogen er voor vragen wat we willen.'
Ze had een punt. En zelfs op het zakken van een derde van de prijs, bleef ze hardnekkig weigeren.
Toen kwam het protest bij mij omhoog. Niet uit principe, maar omdat ik niet goed tegen onbuigzaamheid kan. Ook niet van mezelf. Ik staakte de smeekbede.
We draaide ons om en liepen terug naar de tekenzaak van mijn handlanger.
'Jammer,' zei ze. 'Het is een mooie ezel. Maar ik ben het met je eens, de prijs is te hoog voor iets wat ze hebben gevonden.'
We namen afscheid.

Het verhaal speelde het hele weekend door mijn hoofd. En telkens moest ik glimlachen bij de herinnering aan hoe mijn wens voor een degelijke atelierezel zich zo letterlijk had vertaald. Mijn gedachten hadden zich gematerialiseerd. Dat ik hem niet kon betalen en hij nu nog steeds in handen was van de daadwerkelijke vinder deed er niet toe. Het bewijs dat wensen worden gehoord was het cadeau dat ik eruit distilleerde.

Het werd maandag en ik vertelde de geschiedenis aan een schildervriendin, die E. ook kent. Ook zij gelooft in de universele krachten en toen ze mijn verhaal met stijgende verbazing had aangehoord was haar eerste reactie: 'Nu weet ik waarom J. de auto thuis heeft gelaten.'
Ik trok mijn wenkbrauwen op. Kon niet zo snel de link met mijn verhaal leggen.
'Normaal gaat J. met de auto naar het werk,' reageerde mijn vriendin op mijn wenkbrauwen. 'Maar vanmorgen lag er een briefje: ik ga met de fiets. Dan heb jij de auto. Ik dacht nog, ik heb de auto helemaal niet nodig. Maar nu weet ik het!' besloot ze triomfantelijk.

Wordt vervolgd.

Schrijver: Pauline van Munster, 22 juni 2010


Geplaatst in de categorie: heelal

4.0 met 1 stemmen 248



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)