Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Het verhaal van de ezel (3)

Ik keek haar nog steeds niet begrijpend aan. 'Ik snap het niet S,' zei ik.
'Nou,' zei mijn vriendin, 'ik heb de auto vandaag nodig om die ezel met jou te gaan halen natuurlijk!'
'Die ezel is niet van mij.'
'Natuurlijk is die ezel wel van jou. Je wilt hem toch hebben?' ze keek me vorsend aan.
'Ja,' stamelde ik. 'Dat wel. Maar ik heb het geld niet dat ze vraagt en ...'
'Dan krijg je van mij het bedrag dat je niet kan betalen.'
Ik was beduusd.
'Ja, dat meen ik. Ik vind dat die ezel van jou is. En laten we er niet te moeilijk over doen, we gaan nu meteen.' Ze greep jas en tas en stond al bij de voordeur.
'Die winkel is dicht op maandag.'
'Wedden van niet.'
'Ik weet haast zeker dat die winkel dicht is.'
'Dan gaan we kijken wanneer hij open is. Kom op.'

We stopten voor de uitdragerij. Het zag er donker uit. Voelde aan de winkeldeur; dicht. Ik las het briefje met de openingstijden.
'Zaterdagmiddag pas,' zei ik.
We liepen om de winkel heen, tuurden naar binnen en zagen ergens in de hoek het gewilde object staan.
'Daar,' zei ik. 'Kijk, daar staat hij.'
'Zie je dat hij van jou is,' zei S. op een triomferende toon.
En toen zagen we een schim door de ruimte lopen. Er bewoog wat. We hielden allebei onze adem en en ja, daar kwam een vrouwspersoon om de hoek die iets liep te zoeken tussen de spullen.

Nu wist ik zeker dat het universum ook wilde dat de schildersezel bij bij thuis kwam te staan. De aaneenschakeling van toevalligheden was te groot om toevallig te zijn.
De rest van het verhaal laat zich dus raden. De vrouw deed open, meldde terloops dat we geluk hadden dat ze er was, normaal kwam ze echt pas op zaterdag. Ze wilde de ezel graag verkopen en voordat ik het doorhad zat het ding achter in de auto van S. en stonden we voor mijn deur.

En nu staat hij robuust op mijn kamer, klaar om in gebruik te worden genomen en er de mooiste tekeningen op te maken.
Ik heb alle vertrouwen in zijn bijdragen, hij is tenslotte een door God gegeven geschenk.

Schrijver: Pauline van Munster, 29 juni 2010


Geplaatst in de categorie: heelal

1.3 met 6 stemmen 758



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)