Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Ganzen zijn democraten

Ganzen waggelen voor mijn huis in het park over het gras. Ze grazen wat, totdat er een lawaaierige gemeentelijke grasmaaier komt die het vette malse gras komt maaien. De ganzen waggelen rustig naar de waterkant, maar daar aangekomen kunnen ze niet verder.

Ze kunnen toch zwemmen?

Jawel, maar ganzen zijn democraten. Ze moeten een besluit nemen. Ze dralen aan de waterkant, sommige op de voorste rij, andere daarachter. Een enkele gans neemt een slok water, maar blijft staan. De achterste dringen wat aan, want de grasmaaier komt dichterbij. Dan laat een van de ganzen zich in het water glijden. Hij blijkt draagvlak te hebben, want de tweede volgt. Daarna gaat de rest het water in.

Maar in het water moet er een nieuw besluit worden genomen. Naar welke oever zullen ze zwemmen?

Ganzen zijn democraten, maar daarmee zijn democraten nog geen ganzen.

Schrijver: Jan R. Lunsing, 30 september 2010


Geplaatst in de categorie: maatschappij

2.2 met 6 stemmen 336



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Fabiola
Datum:
1 oktober 2010
De impliciete vergelijking met de politiek gaat hier mijns inziens mank. Dieren volgen hun instincten en geven die door aan hun natuurlijke, genetische leider. Ganzen zijn daarom geen democraten en democraten zijn nog geen politici.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)