Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Arm Vlaanderen

Het was zo’n dag waarop er niets gebeurde. Geen staking, geen slecht nieuws uit het buitenland, geen bekende doden. Als het zo voortging, zou de nieuwslezer op het einde van de dag nog zeggen ‘vandaag is er geen nieuws, nog een prettige avond verder’.

Maar toen kwam het bericht dat Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits vanaf volgende zomer de lichten wil doven op de Vlaamse autosnelwegen.

Er valt heel wat te zeggen over Hilde Crevits, maar niet dat ze gestikt is na haar eerste absurde idee. Nu branden er al geen lichten van middernacht tot zes uur ’s morgens, Hilde wil ze vanaf volgend jaar simpelweg niet meer aansteken. Ze moest haar idee direct al verdedigen: ‘In de ons omringende landen steken ze de lichten ook niet meer aan en daar heeft dat geen impact gehad op de verkeersveiligheid. Bij ons zijn de lichten op de autosnelwegen nu ook al enkele uren per nacht gedoofd, het zal op die paar uren ook niet komen.’ Wat ze eigenlijk wil zeggen: we moeten kost wat kost besparen en die maatregel brengt twee miljoen euro op.

We waren gewaarschuwd natuurlijk. Dat er moest bezuinigd worden. En dat we het zouden voelen. Maar dat ze ons ook in het donker zouden zetten, dat hadden we niet zien aankomen. Het is waar dat er in Nederland geen lichten meer branden op de snelwegen, maar de wegen liggen er dan ook perfect bij. Daar moet je geen levensgevaarlijke manoeuvres doen om diepe putten te ontwijken, daar spat het water niet op als het eens geregend heeft, daar zijn de wegmarkeringen en de signalisatie zoals ze moeten zijn. Dan kan je al eens de lichten uitdoen.

En als we ons dan toch altijd moeten spiegelen aan Nederland: daar is eind vorige maand beslist om de maximumsnelheid op de autosnelwegen op te trekken naar 130 km/u. Het argument: als we de snelheid verhogen op plaatsen waar het perfect kan, dan zullen de bestuurders ook meer begrip tonen voor snelheidsbeperkingen op andere plaatsen. Voilà, in Nederland denken ze nog na. Daar hebben ze vertrouwen in hun burgers. In België moeten nieuwe maatregelen geld opbrengen. De maximum toegelaten snelheid verhogen betekent minder inkomsten uit boetes. En dat mag natuurlijk niet.

Luister eens hier, Hilde, als je dan toch zo graag naar Nederland kijkt, doe dan uw kleppen af en kijk naar het totaalbeeld. Kijk naar hun wegen, hun infrastructuur, hun logica. Vraag aan uw chauffeur dat hij met u in Nederland gaat rijden. En terwijl je toch in het Beloofde Land bent, kijk dan eens rond of er nergens een appartementje te huur staat.

Zo, dat lucht op.

Het zou mij niet verwonderen als ze vroeger op school gepest werd. Omdat het een trut was. De ergste van de klas. Mijn kop eraf als ze geen uren opgesloten gezeten heeft in donkere, verlaten kamertjes, als ze niet af en toe de mayonaise van haar vingers moest vegen toen ze haar boeken uit haar boekentas wou nemen, als op haar rug niet om de zoveel weken een blad hing met opdrachten voor wie er zijn handen wou aan vuil maken. En nu wil ze wraak. Op alle Vlamingen.

Spreek haar niet over een versoepeling van de verkeersregels. Ho nee, zegt ze dan, er vallen al zoveel doden op de weg, we mogen zeker de maximumsnelheid niet opdrijven. En ’s nachts, mag het dan? Zeker niet, ’s nachts is het veel te gevaarlijk. De automobilisten zijn vermoeider dan overdag, minder alert en de zichtbaarheid is al zo beperkt als het donker is, hoe durf je zoiets voorstellen? En wat beslist ze nu? We gaan de lichten uitdoen! Allemaal lekker in het donker! Trek uw plan! Groetjes, Hilde.

Om de vier palen één lamp laten branden dan? Zo zien we nog iets en bespaar je toch 75%? Nee. LED-verlichting, stukken zuiniger, wat denk je? Nee.
Maar wij, arme Vlamingen, moeten wel de daken van onze huizen isoleren, extra-isolerend glas plaatsen en een zo groen mogelijke auto kopen. Of we worden scheef bekeken. En wat doet Hilde? Ze doet de lichten uit.

Waarom betalen wij nog belastingen? Om de flitspalen te betalen waarmee we zelf geflitst worden. Er staan er ondertussen 1.322 in Vlaanderen, nu wordt er nog eens 5 miljoen uitgegeven om er 73 bij te zetten. Nog een ideetje van Hilde, de vrouw die Vlaanderen volgebouwd heeft met flitspalen. Zogezegd om de veiligheid te verhogen. Laat me niet lachen. Veiligheid verhoog je preventief, niet repressief. Aan kruispunten waar elk jaar doden vallen, wordt niets gedaan. Of toch, Hilde zet er vier flitspalen. Die brengen meer op dan een veilige rotonde aan te leggen.

En als u me nu wil excuseren, ik moet verder schrijven aan haar biografie ‘Waarom ik beter kinderoppas was geworden’.

Schrijver: Johan De Smet, 24 oktober 2010


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.9 met 84 stemmen 922



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)