nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (474)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (64)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (37)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (21)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (13)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (28)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (302)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (61)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (10)
sport (99)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (33)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 1292):

Hitler en Wilders

Hoewel strikt verboden, doe ik het toch maar weer eens: de ideologie van Hitler met die van Wilders vergelijken.

Er is namelijk verschil. Hitler geloofde in de toepasbaarheid van Darwins wet van het recht van de sterkte in de sociale wetenschap. En Hitler geloofde dat het niet, zoals bij de neoliberalen, een strijd tussen individuen was, maar tussen volkeren. Het Duitse volk was, zo had hij bedacht, zo verschrikkelijk veel slimmer dan alle andere volkeren, dat ze de wereldheerschappij naar zich toe kon en moest trekken. Wat Hitler deed was een groep definiëren en vervolgens zeggen, dat die groep beter was dan alle andere groepen.

Wilders doet hetzelfde. Hij gaat ook uit van Darwin en ook bij hem is er een strijd die niet tussen individuen gaat, zoals de VVD wil, maar tussen groepen. Alleen is het geen strijd langs bloedlijnen. Geen strijd tussen volkeren, maar tussen beschavingen (Clash of civilizations, Huntington). Dat is een fundamenteel verschil, want beschaving, zou je zeggen, kun je leren. Dat idee is echter lastig, dus voor Wilders is iemand die eens moslim is, altijd moslim en je bent moslim als je uit een moslimland komt. Of als je ouders ervandaan komen. Of voorouders. Op die manier is het verschil met de ideologie van Hitler al weer minder fundamenteel.

Wilders ziet dus een oorlog tussen moslims en de christelijk-joodse beschaving. Dat is een ander probleem voor Wilders, want in de geschiedenis van de mensheid is die christelijk-joodse beschaving nergens te vinden. De christenen hebben, zeker in de dagen van Hitler – en zeker niet alleen de aanhangers van Hitler alleen – hun uiterste best gedaan om de joden de wereld uit te helpen, of tenminste Europa uit. En Christenen onderling hebben ook nogal eens overhoop gelegen: denk aan de dertig- en tachtigjarige oorlog, de katholieken in Ierland en ik dan heb het nog niet eens over de orthodox christenen. Ook in Nederland konden katholieken en protestanten elkaar niet luchten of zien en alleen door verregaande ontkerkelijking werd het CDA mogelijk. Sterker: ook protestanten kunnen onderling elkaar de tent, of beter gezegd, de kerk uitvechten.

Maar dat soort details hindert de seculiere christenjood Wilders niet. De pater uit St. Michelsgestel is net zo christenjoods als de vrouw van de dominee uit Staphorst en de beschonken kroegbaas in de Schilderswijk van Den Haag. Wilders wil graag bij een meerderheid horen en daarom definieert hij een eenheid die er nooit geweest. Door het aanwijzen van een groep als zondebok, past hij dezelfde politieke truc toe die Hitler toepaste. Persoonlijk hou ik niet van die keuze. Ik vind het een heel gevaarlijke keuze, maar het is en blijft een keuze.

Geen waarheid. Maar goed. Dit soort vergelijkingen mag je dus niet maken.

schrijver

Schrijver: Jan R. Lunsing, 02-06-2011

janrlunsingathome.nl


Geplaatst in de categorie: politiek

Deze inzending is 245 keer bekeken

2/5 sterren met 7 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:Jan R. Lunsing
Datum:03-06-2011
Emailadres:janrlunsingathome.nl
Bericht:@Hendrik Klaassens
Theologisch valt de christelijke traditie met de joodse te verbinden, maar dan kan de lijn net zo eenvoudig doorgetrokken worden naar de islam.
Bedankt voor de tip voor het boek. Lijkt me interessant.



Naam:Hendrik Klaassens
Datum:02-06-2011
Bericht:Ik ben het met je eens dat de joods-christelijke traditie een wat vreemde constructie is, hoewel er theologisch wel iets voor te zeggen valt: het christendom is immers een verdieping van (en aanvulling op) het joodse geloof. Maar de houding van christenen t.o.v. joden was meestal verschrikkelijk.
Toch is er ook anti-semitisme te vinden buiten het christendom. Zo had de (nota bene halfjood!) Karl Marx een grote hekel aan joden; het waren volgens hem sjacheraars en hun religie was gebaseerd op winstbejag. Het anti-semitisme van links is niet zo bekend, maar het is er wel degelijk. In de Sovjet-Unie werden joden door de staat vervolgd en onderdrukt.
Ik ben het wel met je eens dat Wilders moslims (in feite de Arabische) als zondebok gebruikt. Hoe dat mechanisme werkt heeft René Girard heel raak beschreven in boeken als "De zondebok".



Naam:Joanan Rutgers
Datum:02-06-2011
Bericht:Mooi, die afbeelding van Christus erbij, maar Mohammed en Boeddha waren wellicht net zo verlicht, in ieder geval waren zij dat meer dan de louter aardsgerichte politicus Wilders.




Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl