Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Dijken haaks op toppen

Bij het Leidseplein werd Minnie met één been in het gips voortgeduwd door Marlène. Twee dijken van vrouwen. Op weg naar Dichtersmiddag Eijlders. Om bij alle lichamelijke stagnatie toch eens waarlijk te worden aangedaan. Maar hoe konden ze de menigte passeren? Hun vertwijfelde drempelhouding viel meteen op, waarna wij haar binnentilden.
Gespalkt vooraan op een stoel naast gastheer Paul Lokkerbol deed Minnie haar verhaal. Ze had zich ‘kitend’ aan ‘de haak van de Zandmotor’ gestoten.
‘Kiten is watersurfen aan een vlieger’ volgens Marlène. Mag zonder brevet vanuit leer-het-jezelf-youtubes*. Waarbij Minnie overmoedig was. Vanuit een onuitgesproken dijkverwachting. Maar ze landde tussen enkele miniduintjes.

De Zandmotor is het dit jaar aangezwengeld zelf aanwassend zandschiereiland voor de kust vanaf Ter Heijde. Richting Kijkduin haakvormig horizontaal uitstulpend. Dat zie je op luchtfoto’s, zie onder. Inderdaad vormt zo’n voortijlende watersjees relatief vertraagd beeld.
Wonderbaarlijke verzanding. Één kilometer in zee, twee breed. Jongste proeve van waterbeheersing. Nog niet gezien? Vandaag 24/09/11 uitgelezen kans op de 4e Dag van de Dijken. Je hoeft het er niet mee eens te zijn om te kijken.

Gedoogsteun valt ons kustkwekelingen moeilijk. Ik schrok van de grijsbruine massa. Sprekend waterpas patentakelig poliependril! Hoe monsterlijk! Een ongebreideld cryptozoölogisch kwalachtige! Dat was mijn primaire reactie.
Zandkorrels knisperden toen ik er moedig bovenop stapte. Vóór ik wegzakte. In drijfzand waaruit een werpvisser me met een stevige tweedehands hengel redde.
Later zag ik zeeraket tussen drie scholeksters bloeien. Anderen spotten zelfs gelobde melde. Hopelijk een fragiel blijvertje. Wormenlegers maken kwartier, opdat de steltlopers straks komen. Één zwarte ruiter zag ik al.
Apert begin van onbedijkte levendigheid.

Het was al zo’n opwindend waterjaar. Noorse wetenschappers testen op viskrimp bij uitdunning. Spannend. Nederlandse haringvissers grijpen in benauwde nachten ijlend om zich heen. Ze moesten grote scholen laten zwemmen. De sushi rukt op de tonijn sterft uit. In Zeeland doken diverse zeenaaktslakken weer op. Gezwollen knuppel-, paarse waaier-, gekroonde ringspriet- naast gestreepte knotsslakken. Daarentegen verdween de millennium wratslak waardoor de gele korstschors nu weelderig terugbloeit. Het Wad wacht terugplant in plaggen van Duits zeegras. Vanaf Duitse waddenkant vanwege zaaiobstructie door te westerse waairichting.
Waternatuur sturen blijft gehannes.

Terwijl Waterbeheersing ons bij staatsbezoeken vooruitsnelt. Vandaag Dijkendag kunnen we onszelf trots verdiepen. In hoe wij hoog water steeds succesvoller bedwingen.
Waarbij bescheidenheid past. Wij bedwongen hoge waterstanden in verhouding tot lage landen. Niet hoog water sec.

Neem het Eifelgebergte. Dat door hoog water kampte met chronisch overbevochtigde bergtoppen. Het beroemde klooster Maria Laach uit 1093 werd acuut door rotting bedreigd. Maar Abt Fulbert wist de waterstand in 1180 liefst TIEN meter te verlagen! Fulbert heeft toen de top ontstopt! Een wonder dat tot op heden voortleeft. De bewaarde rust en stilte inspireerden later Hermann Hesse. Lezers herkennen klooster Maria Laach in Narziss und Goldmund.

De nabije Laacher See is een watermonument dat eveneens buiten onze historische expertise valt. Spiegelglad ijskoud en bitter. Een kratermeer in schijnbaar eeuwige rust. Maar áls het er waait dan zwiepen de kolken al wat drijft zeilt of peddelt tegen de rotsen.

Waterprestaties zijn niet universeel. Bergvorsten die de onze toch thuis ten voorbeeld stellen belazeren mogelijk de Koningin!
Dijken bouwen en ontstoppen van bergtoppen staan immers haaks op elkaar!


* Minnie leerde droog kiten op: www.youtube.com/watch?v=4dkie55_61Y
Voor nummertjes vliegeren met opstaan: www.youtube.com/watch?NR=1&v=0l45gx4Ggyk


Zie ook: http://www.dezandmotor.nl/

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 24 september 2011


Geplaatst in de categorie: wetenschap

3.8 met 6 stemmen 216



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
josiene
Datum:
25 september 2011
Email:
jweijsdenversatel.nl
Wat geniet ik hiervan!van Onbedijkte Levendigheid!
Fijn en dank.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)