Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Seksverslaving

De film Shame beleeft zijn Nederlandse première. Hij gaat over een man die verslaafd is aan seks. Als hij nou zijn verslaving samen met zijn vrouw beleefde dan zou hun relatie er niet onder lijden. Maar naast het seksleven met zijn vrouw kijkt hij naar porno en gaat hij ook vreemd. De film zal voor veel discussie zorgen, zo verwachten seksuologen.

Één op de vier mannen kijkt al of niet stiekem naar porno op de pc. Ook bij vrouwen komt het voor maar veel minder dan bij mannen. Als de pornokijker van geen stoppen weet en geen controle meer heeft over zijn kijkgedrag is er sprake van verslaving. Een keertje per maand een uur of twee naar porno kijken valt nog wel mee. Maar als men dagelijks een uur móét kijken op straffe van chagrijn of erger, ja dat is serious stuff.

In het tv-programma De Vijfde Dag met Tijs van den Brink was een seksuologe te gast. Zij benadrukte dat seksverslaving een groot maatschappelijk probleem is. Dagelijks krijgt zij vele cliënten over de vloer die hun seksverslaving willen laten behandelen. Het zijn vooral mannen die verslaafd zijn. Vaak zijn ze getrouwd, volgens de seksuologe. Ze houden echt van hun vrouw, dus een gebrek aan liefde is het niet. Veel vrouwen pikken de seksverslaving bij hun man niet. Die porno d’r uit of jij d’r uit, is hun reactie.
De man kiest eieren voor zijn geld en belooft met porno kijken te stoppen. Maar wat gebeurt er undercover? Wat doet hij als zijn vrouw van huis is? Dansen dan de pornomodellen virtueel op tafel?

Wat onderbelicht in De Vijfde Dag vond ik de rol van de partner. Die is het meest de dupe. Het zal je maar gebeuren dat je partner meer hunkert naar de pc dan naar jou. Of dat je weet dat je partner eerst zijn lusten botvierde op anderen als hij ’s nachts in bed schuift. Het probleem is ingewikkeld. Mogelijk dat een uitgebluste seksrelatie juist aanleiding is tot het ontstaan van seksverslaving bij degene in wie het seksvuur nog levendig brandt.

Allemaal vragen die schreeuwen om meer discussie hierover. Als er door een goede analyse van seksverslaving, en de rol die beide partners hierbij kunnen hebben, relaties kunnen worden gered dan is dat pure winst. Behalve voor de porno-industrie dan.


Zie ook: http://www.gmboekentekst.nl

Schrijver: George Knottnerus, 27 januari 2012


Geplaatst in de categorie: film

3.1 met 22 stemmen 231



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Snoepie
Datum:
28 januari 2012
Sex, in de titel van wat dan ook, ja dat is je reinste vorm van, vul maar in:
laten we beginnen met reclame...!
Naam:
Monique Methorst
Datum:
27 januari 2012
Email:
moi636yahoo.com
Zo'n man hunkert niet naar de pc of naar een ander, maar naar seks, dat is verslaving ja en liefde en seks zijn twee verschillende dingen. Alleen: vrouwen willen er nou eenmaal graag gevoel bij, dat is een verschil tussen man en vrouw. Niet dat mannen nooit gevoel hebben, maar volgens mij kunnen die gevoel uitschakelen als het om seks gaat. Uiteraard heb je overal uitzonderingen.
En nee, dingen ronduit verbieden in een relatie is niet goed, maar ik heb niet veel ervaring met relaties, veel te veel gedoe allemaal.
Lijkt me een interessante film.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)