Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder

Ramses Shaffy is een zanger van de zestiger jaren. Hij zong. Hij vocht. Hij huilde. Ik weet niet of hij bad, maar dat mogen we aannemen, en lachen, werken en bewonderen deed hij zeker. Maar daar wil ik het niet over hebben.

Ramses dacht aan ons. Hij probeerde mensen actief te maken, maar niet zonder ons. Dat ook. Zijn lied was een lied van een samenleving. Ook het lied van de Beatles 'with a little help of your friends', of het lied van het Schaap met de Vijf Poten: 'we zijn er op de wereld om mekaar, om mekaar, om mekaar, om mekaar, te helpen niet waar'.
Populaire liedjes van toen gingen toen niet alleen over liefde en verloren liefde, maar ook om de samenleving. Om elkaar. Wat zullen we drinken, zong Bots, zeven dagen lang – er is genoeg voor iedereen.

Wie zingt tegenwoordig nog over elkaar? Over iedereen? Over vrienden? Over bewonderen, maar niet zonder ons? Zijn we allemaal adepten van Thatcher geworden die stelde dat er niet zoiets was als samenleving?

Of ken ik de moderne teksten niet?

Schrijver: Jan R. Lønsing, 2 februari 2012


Geplaatst in de categorie: songtekst

4.0 met 2 stemmen 613



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)