Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Van strandstoeltjes tot Dorus Droefheid

Dit was de week van de schrijfster Rosita Steenbeek(1959, Utrecht) die het als jongedame heeft aangelegd met Fellini(1920-1993). Namens ons ben ik geneigd hoopvol erbij te zeggen. Want waar zijn Nederlandse lijntjes naar die filmgigant? Helaas echter gaf zij ons geen signalen in die richting. Dat zou nog enige troost bieden.

Slechts Joop Admiraal en Ramses Shaffy probeerden het ooit. “Kom we gaan naar Rome” zeiden ze direct bij La Dolce Vita(1960). Ze kampeerden wekenlang voor Cinecitta op straat zonder dat Federico ze zag liggen of staan. Of Rosita hem nog kunstzinnig inspireerde is ook hoogst dubieus. Zij kwam immers rijkelijk laat in zijn leven.

Toch oefende Rosita's vader zijn dochters met klassieke dialogen voor een zinvol partnership met grote kunstenaars:
Pa: 'Wat zeggen jullie als er te weinig balletjes in de soep zitten?'
Rosita: 'Aparent rari nantes in gurgite vasto', oftewel 'Hier en daar worden zij zichtbaar, drijvend in de onafzienbare watermassa.'
Daarmee werden overboord geslagen makkers van Aeneas bedoeld. Had zij maar Fellini's waterscènes in Satyricon(1969) naar De Kaag kunnen praten.

Donderdag verscheen in De Volkskrant een ingezonden stuk uit Sant Angelo di Vado dat stelt dat Rosita ‘wel degelijk haar fantasie heeft gebruikt, alleen niet goed’. Na aanleiding van een recensie. Volgens Tonco van der Ham ziet zij namelijk ‘de zon achter de strandstoelen naar beneden zakken’. Dat kan aan de oostkust namelijk niet.
Ook mijn ervaring. Na ruzie in Milaan stelde ik in 1981 voor in de trapbootjes van Rimini tegen de avondzon het oneindige rozig tegemoet te varen. Voor het harmonieuze gevoel. Eenmaal in zee achtte mijn geliefde zich weer, maar toen voorgoed bedrogen.

Het ingezonden stuk corrigeert Arjan Peters recensie d.d. 31/05/2012 getiteld: ‘Waarom niet een verhaal verzonnen als je hoegenaamd niets hebt beleefd?’ Verslag per dag van de fietsreis met haar Armeense vrind Art Khachatrian van Amsterdam naar Delphi*. Peters spreekt van ‘de vloek van het realisme.’
Inderdaad komt het ook mij tergend suf voor dat Rosita op dag 28 de zee eindelijk ziet, de zee in wil springen maar dat niet doet na de ontdekking haar handdoek vergeten te hebben.

Hoewel het voor mij ook een te feitelijk relaas blijkt, komen lezers met andere verwachtingen mogelijk tot andere oordelen.

Deze week was ook van de man die het tot en met zijn negentiende zonder hand heeft gedaan. Dat betrof overigens zijns inziens ‘geen virtuositeit maar onwetendheid’.** Hij mag het Boekenweekgeschenk 2013 schrijven. Thema is ‘Gouden Tijden, Zwarte Bladzijden’, de donkerder bladzijdes zeg maar van de geschiedenis.
Nogal zwaar lijkt dat voor de “lichte” auteur (en tv-komediant) Kees(10-08-1941 Den Haag). Hij stelt echter nu eindelijk tijd te hebben en “Ik ben nu op een leeftijd dat ik ook wel eens iets durf te verzinnen. Helemaal autobiografisch zal dat geschenk niet zijn.”

Wellicht kan hij met naamgenoot Dr. Theodorus van Kooten(1749-1813) uit de voeten. Als kind reeds geniaal regelrecht vertaler van bladzijden uit de Griekse Bijbel willekeurig opengeslagen. Deze Patriot ruimde de laatste VOC-resten op bij het begin van de Bataafse Republiek(1795-1801). In 1798 werd hij ‘Agent voor Nationale Opvoeding’, nu beschouwd als eerste Minister van Onderwijs. Hij trad binnen het jaar al af terwijl het zoemde van de geruchten. Nog steeds een historische figuur die veel laat te raden.

Zijn bijnaam ‘Dorus Droefheid’ alleen al lijkt mij voor verwante auteurs een geschenk uit de hemel voor een blijvend boek(enweekgeschenk).
Werk aan de winkel Kees!



*Amsterdam-Delphi door Rosita Steenbeek – Arbeiderspers 2012.
** Hij leerde wat rukken is in militaire dienst. 'Tijdloos Ouderwets' blz. 13 e.v. door Kees van Kooten – De Bezige Bij 2009.


Zie ook: http://www.nu.nl/boek/280...eenbeek--amsterdam-delphi.html

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 2 juni 2012


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.4 met 7 stemmen 259



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)