Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Piet Hein met Deens superei

Was er maar een elftal rond onze beste speler, Clarence Seedorf, gebouwd. Die gast heeft ’t allemaal: één keer raken, soepel sportief swingend atletisch aanvallen. We konden Van Persie - gemaakte aanvaller toch - omscholen tot Ausputzer. Met dreigblikken voor ledematen. Om opkomend één-tweetjes aan te gaan met Anita Robben Maher Clarence enz. Dan kan Robin uithalen, zoals Mansveld vroeger. Verliezen we - dan voetballend als een vrolijke harmonica.

De Denen gaan op zijn Hollands vrijuit spelen, wat ik je zeg. Morton Olsen heeft geen schoonzoon om strenge systemen mee te bedenken.. In Nederland wordt over ze heen gekeken. Onze jongens zullen over ze heen walsen. Maar let op. Stel dat vandaag Nederland-Denemarken 1-3 wordt. Wie oprecht voetbalkenner is, houdt daar rekening mee. Maar de oranje massa’s hebben een heel andere indruk via de media.

Men onderschat de Denen, terwijl alle aanleiding is voor respect. Cultuur en wetenschap staan er op hoog niveau. Vele Denen staan streetwise open voor vooruitgang! In de geest van een fameuze top-Deen, Piet Hein.
Iedere Deen kent Piet Hein (1905 – 1996). Een universalist, vergelijkbaar met Leonardo da Vinci. Wiskundige, kunstenaar, dichter, wetenschapper, designer. Wereldberoemd is zijn SUPER EGG. Zeg maar superei.

Hoewel de superellips als wiskundige basisformule en -figuur is uitgevonden door Gabriel Lamé heeft Piet Hein hem toepasbaar gemaakt. Als uitvinder! Wereldberoemd buiten Nederland. Bij ons is hij taboe omdat hij afstamt van onze zeventiende eeuwse zeeheld. Nederlandse historici herhalen al eeuwen dat de vlootkaper kinderloos stierf.
Een schandaal waardoor de Heintjes hier rechteloos zouden sterven!

De eerste ei-applicatie was de drankenkoeler. Dat ei-ontwerp bevat een (geheime) chemische vloeistof(water) ‘super’ vanwege twee voordelen:
1. de drank blijft twee keer zo lang koel;
2. zonder dat ze verslapt en verdunt.
Geniaal met veel diepgang. Daarom eerst zijn dichterschap. Onder schuilnaam "Kumbel", Oudnoors voor "grafsteen". Hij schreef vele ‘gruks’(Deens) of ‘grooks’(Engels), korte kernachtige gedichten (zinspreuken). Grappig filosofisch onvertaalbaar zoals:

Problems worthy
of attack
prove their worth
by hitting back.

Of:

Stone In Shoe
If a nasty jagged stone
gets into your shoe,
thank the Lord it came alone -
what if it were two?

Daarenboven zou mij niet verbazen als Johan Cruijff hem ziet als leermeester:

Ars Brevis

There is
one art,
no more,
no less:
to do
all things
with art-
lessness

Kunst Kort

De kunst is
één te houden
niet meer
niet minder:
Alle dingen aanpakken
alsof het om
‘n kunstje gaat

Hein´s Super Egg overschaduwt echter alles. Een revolutie in vormen. Piet’s drie-dimensionale uitdrukkingen van de Superellipseformule hebben kennistheoretici als volgt samengevat:
‘Het SUPEREGG is een sculptuur, een spel en een amulet.
Het is een ruimtelijke uitwerking van de Superellipse.
Het kan rechtop blijven staan van twee kanten – zonder bedrog’.

Waarbij zij de psychologische magie relatief ongeduid laten.
Wie de juiste kanalen volgt weet echter meer. Hein’s superei werd al vroeg geïmporteerd in de USA als antistresssuperei – Anti Stress Super Egg. Gerenommeerd psychofamaceutisch, hoewel beperkt qua ontspanningseffecten. Dat betrof het ei nog als drankcooler.

Welnu aan dat ei is continu verder gewerkt. Er is nu een superei dat én ontspant én concentreert én oplaadt. Speciaal voor topsport. De vraag was of dit ei tijdig in hanteerbare vorm kon worden geproduceerd voor deze voetbal-EK.

Dat wordt dus extra spannend. Spelen de Denen reeds ongemerkt mét Hein’s superei uitgerust of ingeplant – ik geef geen stuiver voor onze jongens!


Meer gedichten, meest grooks: http://www.poemhunter.com/piet-hein/poems/


Zie ook: http://www.piethein.com/

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 9 juni 2012


Geplaatst in de categorie: sterkte

3.4 met 18 stemmen 407



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
10 juni 2012
Email:
joke190411telfort.nl
Ja hoor, het ei was er bij!
Naam:
J.de Groot
Datum:
9 juni 2012
Email:
joke190411telfort.nl
Ah, krijgen we een 'oranje' appeltje...eitje?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)