nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (474)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (64)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (37)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (21)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (13)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (28)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (302)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (61)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (10)
sport (99)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (33)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 1617):

Hoe a-semisch is Jürgen Smit? En kan hij ermee door?

Collectioneur maar onder andere zegt hij zelf. Meer dan drieduizend titels waaronder zeldzame curiosa tot antieke pareltjes. Zijn Bibliotheca Jürgiana. Opmerkelijke omslagen die hij toont.
Ik zag ‘Gedichten en Redevoeringen’ van Pieter Nieuwland 1824, Selected Poems 1956-1968 Leonard Cohen, ‘Bij den dood van Marsman’ 1940 door W.L.M.E. van Leeuwen, ‘Love is the Heart of Everything’ - Correspondence Between Vladimir Majakovsky and Lily Brik.
Met speciaal aandacht voor jonge gestorven dichterschrijvers zoals Raymond Radiguet – Le Diable au Corps 1923. Met blog als database.

Daarnaast ‘Uit het schetsboek geklapt’ – met enige strepen en uithalen vaak zet hij onze geesten – de mijne in ieder geval – aan tot een buitengewone mensbeleving. Ik word telkens verrast op facebook. Ze staan keurig op zijn blogspot. Zie http://jurgen-smit.blogspot.nl/

Ik betrap me erop dat die strepen bepalend worden voor de invulling en niet de verwachtte lijnen van ledematen hoofd en lijfelijke proporties. Met daaraan gekoppeld een andere van ons afgedwaalde psychologie. Soms ineens in kleur met meer vulling, soms met sierlijk onbepaalde lettertekens, soms ook neigend naar een (zelf?) portrettering.
Hij blijkt ook nog gebesogneerd met een nostalgische blog: ‘Teijken, genealogische sprokkelingen’.

“Hij” is Jürgen Smit, multitalent maar bekend als dichter. Heeft ook flink geslamd. Niet te verwarren met een blijkbaar gelijknamige tv-kweker.
Met zijn eerste poëziebundel: Traliewoud. Ik kende hem vooral van NCRV's Dichttalent. Poëziesite bedoeld als kweekvijver door onderlinge aansturing. Als iemand die ingetogen voor en vanuit eigen kwaliteit gaat. Sober qua presentatie inhoud en vormgeving. Schreeuwde niet om aandacht, drong zijn criteria niet op.

Beetje springerig in gevoel, soms afhoofdend door hakken staat hier van toen bij zijn naam. Vooral kort. De langste 52 woorden, de kortste 6. Hij sprak zelf van ‘a-semische poëzie’. In a-semische gedichten wordt niet zozeer een boodschap overgebracht, maar gaat het om klank beeld vorm of zelfs ‘het afwezige’, zoals ik elders las*.

Niet al zijn poëzie lijkt mij a-semisch. Al is direct herkenbaar wat bedoeld wordt. Veel gedichten lijken op Jürgens schetsen, en wel speciaal die met sprekende dikke lijnen waar wij kijkers zelf verder invulling geven. Zo lijken vele gedichten parallel opgebouwd uit los op elkaar staande strofen:

leprakolonie

op zolder
waar de kisten staan
& vader als het regent

zichzelf zoekt

tot de koolsoep klaar is
& moeder
door het prikkeldraad

alsof het inschuiven
van de trap
nooit een optie was

(Jürgen Smit - Traliewoud blz 22)

Inderdaad niet één boodschap, strofe-inhouden los van elkaar, (zoals de lijnen) onaf, de lezer kan aan de gang met prikkelende losse eindjes…. Toch lijken mij vele gedichten nog steeds redelijk één qua inhoud. Neem:

de kunstenaar & het gebrek aan gras

& het napalmmeisje
kleurde ik
groen

(blz. 31 Traliewoud)

Dit lijkt mij één mededeling – ook als men dit zonder de 'inspirerende' gruwelijke foto leest. **

Zeker, ik vind dit uitdagende poëzie. Fascinerend vaak. Het lijkt mij voor brede publieken interessant niet bang om zelf door te denken en verbeelden. Want er staan potjandorie sterke strofen en zinnen - hoe summier en onaf ook. Kopen die bundel!

Al wil ik Jürgen waarschuwen. Hij vraagt erg veel van zichzelf. Het is maar een klein stapje of wat rest lijkt afgekloven tot een puzzel voor gewillige hoogbegaafde fantasten. Gerard Reve zag als uiteindelijke dichtersdroom alles van belang in één woord uit te drukken. Uit zelfbehoud zou ik Jürgen afstand van dat streven aanbevelen.


Traliewoud – Gedichten door Jürgen Smit €15,00; uitg. De Contrabas.


* http://avondenperdu.blogspot.nl/search/label/a-semische%20po%C3%ABzie

** http://jurgen-smit.blogspot.nl/2010/05/historische-fotos-2.html

Uit de bundel: http://dichterlijk.blogspot.nl/2012/09/minirecensie-traliewoud-jurgen-smit.html


Zie ook: http://www.ipoetry.nl/dichters/view/367/

schrijver

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 15-09-2012

zuyde038atplanet.nl


Geplaatst in de categorie: literatuur

Deze inzending is 226 keer bekeken

4/5 sterren met 11 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl