nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (474)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (64)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (37)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (21)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (11)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (27)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (302)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (61)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (9)
sport (99)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (33)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 1715):

Blaadje van God los voor alleman

Het blad Ratio (1964/65) en Henk J. Meier waren dramatisch één. Zo merkte ik bij lezing na opvraag uit OBA-archieven. Henk schreef het merendeel en zeker spraakmakende deel. Ratio begon waar het vrijdenkersblad ‘Bevrijdend denken‘ ophield, in 1964/1965. In nummer 1 stelde de redactie:
‘Onze beginselverklaring biedt weinig houvast: panta rhei’(alles stroomt'). Nader ingevuld als niet-statisch, ‘per maand springlevend', betrouwbaar, leesbaar en vooral belangstellend voor 'heilige huisjes'(!). De buitenwereld benoemt het blad tot vrijzinnig, rationeel humanistisch, modern kritisch.

Het verzet tegen elk etiket is evident. Onbevangenheid is noemer. In stukken over de Paus, Franco, of ZIHTONEEK. Bovenal probeerde Meier met nieuwe ingangen zijn ongebonden opstelling vorm te geven. Met zijn tovermandje ‘cybernetica’ trachtte hij sociaal-culturele ontwikkelingen te vangen. Hij jongleert indrukwekkend met allerhande Amerikaanse communicatietheorieën. Henk liep voorop.

Je voelt steeds de boze jongeman. In het colofon heet Henk ‘eindredacteur waarmee alles gezegd dient te zijn.’
Dat ego was nauwelijks te beteugelen. Hij rukt per nummer meer op, met baanbrekende vergelijkende analyses van media, films e.d.
Allemaal nog redelijke kritische journalistiek. Met grote namen: van Hans Andreus tot Opland en Hofland. Maar later in 1964 komen Bart Huges, Robert Jasper Grootveld Gerrit Lakmaker e.a. Die pasten niet in dat kwaliteitsplaatje.

Henk, vriend van Robert-Jasper Grootveld, was van het eerste uur bij de eerste Happenings aanwezig. Hij tekende ze nog in het hyper-obscure stadium al op. Met Cor Jaring dé provofotograaf, straatfiguur van Wittenburg.
Henk was indertijd niet te beteugelen. Interviews met W.F.Hermans Jan Cremer Gerard van het Reve waren toch top. Die bedreigden de geloofwaardigheid niet. De boekenrubriek Signalement liep op de tijd vooruit. De balans raakte echter met anti-rookmagiër & kornuiten zoek. Was de principiële vrijdenkerskrant nog herkenbaar serieuze journalistiek, nu stootten slecht geschreven eigen provostukken af.
Henk intelligent belezen en streng voor zichzelf liet kwaliteit varen voor Provo.

Typerende zwakte wellicht van de selfmade man. Henk maakte zich al omstreeks zijn vijftiende van school los. Hing rond op het Leidseplein, las Sartre en reisde op en neer naar Parijs. Naar eigen zeggen liep hij op de ganse meute ver vooruit. Corrie Verkerk van Het Parool vertelde hij over zijn existentialistisch schilderij voor jazztaveerne De Lijmkit dat niemand begreep. Hij ventte met eigen gedichten in cafés. Later samen met Bouke Jagt.

We praten over de jaren vijftig. Met een traumatische ervaring die meer verklaart. In 1954 kreeg Henk Meijer, die zich juist in die tijd gesouffleerd door Gerard Reve ‘Henk Romein Meijer’ ging noemen de Reina Prinsen Geerligsprijs. Henk J. toen nog Henk Meier zat bij Eylders toen het nieuws over de radio kwam. Hij werd van alle kanten gefeliciteerd en wist met zijn figuur totaal geen raad.

Wekenlang hield hij zich verborgen. Om daarna als Henk J. Meier met een naar ik veronderstel forse portie onverwerkte woede de draad, hoe jong ook nog, weer op te pakken. Met een radicale mentaliteit die Sartriaans aandoet. Herkenbaar in Ratio, bij voorbeeld over joodse identiteit, W.F.Hermans of godsdienst.

Ratio was meer instrument voor hem dan doel. Hij zocht erkenning, en niet zo’n klein beetje ook. Tegelijkertijd durfde hij daar niet voor uit te komen. Bang om opnieuw op zijn bek te gaan? Zijn tomeloze energie en ongebreidelde schrijverij moesten schuilgaan achter bovengenoemde betiteling in het colofon. Een alom aanwezige eindredacteur. Hoogtijdagen toch want zeker in 1964 werd Ratio ongedacht serieus genomen. Een eye-opener in verzuild journalistiek Nederland. Het blad had al bij aflevering 3 meer dan 10.000 abonnees.

Toch haalt Ratio de 10e plaats in de Bladenprijs 2013 in het jongste nummer van De God van Nederland. Een vorig jaar gestart blaadje waar het maakplezier van afdruipt.


Zie ook: http://www.degodvannederland.net/

Illustratie: Een wonderbaarlijk hoogstaand nieuw blad, De God van Nederland

schrijver

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 19-01-2013

zuyde038atplanet.nl


Geplaatst in de categorie: eenzaamheid

Deze inzending is 209 keer bekeken

5/5 sterren met 6 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl