Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Van de prins geen kwaad

Nieman en Tweebeeke glommen van trots. Ze leken zelf wel een koningspaar na hun bewierookte interview met Willem-Alexander en Máxima. Vulden elkaar leuk aan tijdens het interview door P & W met de interviewers.
Nee, de Rijksvoorlichtingsdienst had hen echt niet voor de voeten gelopen.
Nee, ze konden niet zeggen welke vragen en antwoorden waren geknipt.

In het niet live interview vraagt Nieman aan de toekomstige koning of hij de mensen begrijpt die vinden dat het koningshuis te duur is. Nou, WA begrijpt het.
Hij zegt: ‘het parlement bepaalt nu eenmaal wat ze ons willen geven. En als het met minder toe kan moet men dat maar zeggen. Maar niemand weet hoeveel minder dat dan moet zijn.’ Die kans voor open doel laat Nieman liggen. Hij had natuurlijk moeten vragen: bent u als geste naar het volk, als blijk van solidariteit met al die andere Nederlanders die in tijden van crisis moeten inleveren dan zélf bereid om uw salaris vrijwillig te verlagen?
Maar nee hoor, de vraag blijft uit.

Dan stelt Tweebeeke het ceremonieel koningschap aan de orde. Hoe kijkt de toekomstige koning daar tegenaan? ‘Elke wet die langs democratische weg tot stand komt en die aan de grondwettelijke regels voldoet zal ik tekenen,’ antwoordt onze kroonprins. ‘Daar ben je koning voor.’
En weer missen Tweebeeke en Nieman de penalty door het níet stellen van de voor de hand liggende vraag: maar waar gaat uw éigen voorkeur naar uit, lintjes knippen of staatszaken?

Wat een fantastisch open interview, dit geënsceneerd gesprek. En wat komen de majesteiten spontaan en sympathiek over.

Ons koningspaar heeft er zin an. De prinses, straks koningin, gaat maatschappelijke functies doen. De kroonprins, straks koning, heeft, bescheiden als-ie is, Koninginnedag verschoven naar zijn Eigen Verjaardag op 27 april en heeft zichzelf Koning Willem-Alexander gedoopt. ‘Want Willem IV staat in de wei naast Bertha 38.’

Van de prins geen kwaad want hij is de eerste koning die zichzelf vergelijkt met een rund.


Zie ook: http://www.gmboekentekst.nl

Schrijver: George Knottnerus, 19 april 2013


Geplaatst in de categorie: koningshuis

4.2 met 6 stemmen 1.296



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Hendrik
Datum:
19 april 2013
Email:
klaassens38zonnet.nl
George, je windt er geen doekjes om, en terecht. Er is geen enkele goede reden te bedenken waarom Willem-Alexander straks als koning 825.000 euro per jaar moet verdienen, terwijl veel demente bejaarden in het verpleeghuis een paar tientjes uit eigen zak moeten betalen om een ommetje te kunnen maken met een ziekenverzorgster terwijl ondertussen hun hele vermogen opgaat aan de eigen bijdrage. Hele volksstammen krijgen het financieel steeds moeilijker!

Wie ook vindt dat het salaris van de koning wel kan worden teruggebracht tot 150.000 euro per jaar kan een petitie ondertekenen op www.hetsalarisvandekoning.nl/. Als minimaal 40.000 mensen dit burgerinitiatief ondertekenen, komt dit onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te staan.
Naam:
J.de Groot
Datum:
19 april 2013
Email:
joke190411hotmail.com
Nee George, ook niet helemaal waar!
Er zijn heel veel rijke stinkerds die het gewoon gepikt hebben, ik denk nog veel meer dan die eerste categorie.
Alleen het klootjesvolk dus de gewone nette, eerlijke mensen mogen belasting betalen.
Wat zeg ik, moeten belasting betalen ten baten van voor... vul maar in!
Mee eens?
Naam:
George
Datum:
19 april 2013
Dank je Joke, nou begrijp ik waarom we zoveel rijke stinkerds hebben in Holland. Allemaal heeeel netjes opgevoed, I guess.
Naam:
J.de Groot
Datum:
19 april 2013
Email:
joke190411hotmail.com
George, je begrijp het niet helemaal,
ze zijn heel netjes opgevoed wat zeg ik koninklijk
ze -krijgen- hun salaris en een gegeven paard mag je nooit in de bek kijken!
(Of ze het verdienen... mogelijk?!)
Ja, verschil moet er zijn,
anders ben je geen Koning van een volk.

(een héél oud gezegde haal ik aan, ja ik zeg het er maar even bij anders krijg ik dat weer!)

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)