nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (474)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (64)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (37)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (21)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (13)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (28)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (302)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (61)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (10)
sport (99)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (33)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 1834):

Tyfusfyra

Wat kunnen ze in Italië? De beste pasta maken, olijven persen, al eens een rode wijn misschien, fluiten naar de vrouwen, maar meer ook niet. Dus zeker geen treinen in elkaar steken. Wie gelooft dat Italianen in staat zijn om hoogtechnologische snelheidstreinen te fabriceren, die is niet goed bij zn hoofd. Dat kan dus alleen een spoorwegbaas uit België of Nederland zijn.

Akkoord, zijn snoet zag er niet slecht uit die van de Fyra welteverstaan maar dan vooral om in Disneyland rondjes rond het pretpark te maken en op vaste plaatsen toeristen aan een attractie af te zetten, voor zover de Fyra op zichzelf al geen attractie was. De rit Antwerpen-Amsterdam in minder dan twee uur, klonk in het verkooppraatje, al deed hij er in werkelijkheid gemiddeld vier dagen over.

Soms kwam hij niet eens aan, of toch niet met alle onderdelen waarmee hij vertrokken was. Als hij tijdens het rijden niet stilviel midden de velden, kwam er wel een deel van het dak los, werden kabels afgerukt, begon de airco warme lucht te blazen, gingen de deuren niet meer open en konden ze daarna niet meer dicht. Nooit heeft de Fyra zijn topsnelheid van 250 km per uur gehaald. Aan 65 begin hij al zodanig te daveren dat het gaspedaal verder induwen desastreuze gevolgen zou hebben gehad. Als het gaspedaal tegen dan nog zat waar het moest zitten. Naast de alarmknop.

De Italiaanse constructeur zegt nu dat het aan ons ligt. Dat we er te snel mee gereden hebben in de sneeuw en dat we hem niet goed onderhouden hebben. Maximum 20 km per uur in de sneeuw, meer was om problemen vragen. En elke dag een onderhoud. En liefst twee.
De Belgen en de Nederlanders hebben het contract dan maar gewoon opgezegd. De baas van de Nederlandse Spoorwegen was het zelfs zo beu dat hij zich volgens intimi onder een aanstormende Fyra wou werpen om er voorgoed een einde aan te maken. Maar meer dan een schrammetje op de elleboog en een pijnlijke knie had hij er niet aan overgehouden. Daarom heeft hij maar ontslag genomen.

schrijver

Schrijver: Johan De Smet, 09-06-2013


Geplaatst in de categorie: actualiteit

Deze inzending is 183 keer bekeken

4/5 sterren met 7 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:Joanan Rutgers
Datum:09-06-2013
Bericht:De zolen van mijn peperdure, Italiaanse schoenen zijn losgegaan, omdat ze te zuinig en te slordig met de lijm waren. Allemaal buitenkant-geshow en fake-gedoe, die Italianen! Niemand weet het nog, maar Michelangelo was gewoon een versplinterde prutser, die nergens echt in doorbrak. Italianen houden van snel effect en dan is houdbare kwaliteit niet echt een optie.




Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl