nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (474)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (64)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (37)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (21)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (11)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (27)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (302)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (61)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (9)
sport (99)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (33)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 1868):

Aristoteles

Wie Politica van Aristoteles leest, gaat zich niet alleen afvragen wat de schrijver aan de lezer wilde vertellen, maar ook wie Aristoteles was. En in wat voor tijd hij leefde.

Nu kun je daarvoor hele boeken gaan lezen, maar is het niet veel leuker om zelf een beeld te krijgen uit wat je leest? Wat mij opvalt aan Politica is dat het eigenlijk niet zo moeilijk leest, althans in de Nederlandse vertaling. Aristoteles schrijft als een schoolmeester. Hij schrijft alsof hij een groep leerlingen tegenover zich heeft. Hij biedt korte overzichtelijke rijtjes van hoe de staat in elkaar zit.

Maar ondertussen, net als bij een schoolmeester, onderwijst hij stap voor stap een heel bouwwerk. Het ene volgt uit het andere. Hij neemt er ook de tijd voor. Hij onderbouwt met eenvoudige voorbeelden die iedereen kent, heel prettig voor de niet zo goed onderlegde lezer.
Maar, en daar hield Aristoteles natuurlijk weinig rekening mee, tegenwoordig kent niemand zijn eenvoudige voorbeelden meer. Soms is hij de enige bron die is overgebleven en moeten we raden hoe zijn voorbeeld er echt uit ziet. Andere keren zijn er wel meer bronnen, zo schrijven de voetnoten, maar die spreken elkaar of Aristoteles tegen of nog vaker, zijn onvoldoende om een helder beeld te krijgen.

Wat ook opvalt is dat Aristoteles zo nu en dan slordig is in zijn redeneringen. Het is alsof hij nog niet klaar is met denken. Dat heeft mogelijk te maken dat hij veel gewerkt heeft en niet altijd de tijd nam om alles nog een keer terug te lezen, maar mogelijk ook dat hij weinig kritiek kreeg. Zijn leerlingen hingen aan zijn lippen. Ze mochten luisteren naar de grote Aristoteles en er waren toen, in tegenstelling tot nu, niet honderden vakgenoten die jouw werk bij het minste of geringste met de grond gelijk maakten.

Dat neemt niet weg dat Aristoteles' werk gewaardeerd moet worden. Hij verdient het nog steeds om gelezen te worden. Misschien niet zozeer om de nieuwe inzichten die hij biedt, maar meer omdat je dan ontdekt hoeveel van zijn denken nu nog steeds gemeengoed is.

schrijver

Schrijver: Jan R. Lønsing, 18-07-2013

janrlunsingathome.nl


Geplaatst in de categorie: maatschappij

Deze inzending is 184 keer bekeken

4/5 sterren met 3 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:Petra Hermans
Datum:18-07-2013
Emailadres:worldpoet546atlive.nl
Bericht:De oude bronnen, die door de eeuwen heen bewaard
zijn gebleven, getuigen van gróte kwaliteit!
Anders had men het vernietigd...
Het is een vorm van rijkdom, die niet ieder naar
de waarde kan schatten.




Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl