Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

De leugen regeert

Consumenten gaan sportlui aanklagen wegens bedrog. Lezers klagen Lance Armstrong aan om ‘leugens verkocht als memoires'. In Californië. Het begin is er.

Voetbalwedstrijden zijn in handen van kijkexploitanten. Die geen boodschap hebben aan nieuwswaarde. Kijkdichtheid is wat telt. Wat het genot stoort blijft buiten beeld. Er wordt al beeldmateriaal apart buiten aangemaakt dat als integraal deel zonder melding entertaint. Toch komen sportevenementen nog steeds in journaals. En andere ‘journalistieke programma’s’.
Beter voortaan te spreken van ‘nieuwsshows'?

Wielrenners worden jarenlang serieus genomen door zogenaamde journalisten. Met overslaande stem. Terwijl ze weten dat het geen zuivere koffie is. Met als excuus (voor) achteraf ‘niks te kunnen bewijzen’. “Wat moest ik” zegt Mart Smeets. Hij wist te worden voorgelogen maar loog in commissie mee. Uit liefde voor de sport – zo wordt het verkocht. Verplaats u eens naar de echte koffiehandel met zo'n keuze.

Seizoen 2011/12 werd Feyenoord als tweede geplaatst voor de voorronde Champions League. Groot feest in Rotterdam. Dankzij doelpunten uiteraard. Met als spits steeds dreigend de razend populaire John Guidetti. Die vertrok in augustus. De anderen konden geen deuk in een pakje boter schieten. Geen goalgetters in de verste verten. Dat was bekend. De aangetrokken Immers was een loper geen schutter. Niemand kon ook maar een moment gevaar stichten. Wat is een aanval zonder angels? Half september kwam Pellè. Mosterd na de voorronde.

PSV-aanvaller Jeremain Lens zei na PSV-Dnjepr Dnjepropetrovsk (1-2): "Iets meer gas, en je wint". Maar dát was de bedoeling niet. Dat was uitschakeling.
Wat waren ze blij einde seizoen 2011/12, Twente- en PSV-supporters. OK geen kampioen maar Europees voetbal was veilig gesteld. Beide clubs werden echter roemloos uitgeschakeld. Met voorbedachten rade bleek. Trainers en bestuurders spraken eenstemmig van logische prioriteit. De competitie ging voor. Europa League moest trouwens geld bij. Ineens.

Einde seizoen 2012/13 feest in Utrecht en Arnhem. Na een razend spannend seizoen plaatsen FC Utrecht en Vitesse zich voor de Euro League. Utrecht wordt door Differdange, Luxemburgse amateurs, vroegtijdig uitgeschakeld. Kansloos – ook dat nog. Vitesse door Petrolul. Twee belachelijke wanprestaties. Beide clubs lieten hun beste spelers gaan. En stonden ongeconcentreerd met onvolledige verzwakte selecties.

BEDROG. Of niet soms? Dat we het pikken, onbegrijpelijk. Daar moet toch iets tegen worden gedaan. Iedereen schuift de verantwoordelijkheid door. Tegen transfers doe je niks. Wij beginnen al in juli en de rijken kunnen het tot eind augustus uitzingen. Plus dat zij vervangers ad hoc kunnen plannen.
Smoezen alom. Want supporters vieren feest voor een koude kermis.

De sportwereld blijkt steeds meer een bedrieglijke voorstelling van zaken. Waarbij sprake is van reeksen elkaar aanvullende personeel overkappende complotten. Van sportleiders, competitieplanners, begeleiders, bestuurders, journalisten, televisiestations etc. Met als doel uitslagen en verloop van “de strijd” boeiend - zo nodig waarachtig - bij ons liefhebbers te doen voorkomen.

Wij worden geacht bij de dag te leven. Te pieken zo mogelijk en dan snel te vergeten. Om vooral geen vragen te stellen.


Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=m99HxtyAazo

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 17 augustus 2013


Geplaatst in de categorie: misdaad

4.6 met 5 stemmen 201



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)