Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Angsthaas

Ik haat angsten. Er zijn dagen dat ik mijn bed niet uit durf uit schrik voor mijn angsten. Het begint al als de wekker afloopt, om acht uur, met mijn octofobie. Angst voor het getal 8. Ik krijg geen hoogte van het getal 8. Ik weet niet waar het begint en waar het stopt. Overal en nergens. Het doet mij denken aan mijn angst voor oneindigheid. Ik mag er niet aan denken dat ik na de dood oneindig blijf verderleven. Als een insect bijvoorbeeld, want ik krijg de kriebels van insecten. Zeker die waarvan je jeuk krijgt als ze je steken.

En zo raap ik elke morgen mijn moed bijeen en word ik in de badkamer voor de spiegel geconfronteerd met mijn phalacrofobie. Mijn angst om kaal te worden. Maar dat is nog niks, vergeleken met mijn hoogtevrees. Je zou me moeten zien, om acht na acht, bovenaan de trap, met knikkende knieën. Trede voor trede daal ik af, mijn handen stevig rond de trapleuning geklemd. Eens beneden steekt mijn pleinvrees de kop op, als ik over de binnenkoer naar de brievenbus moet. De sleutel van de brievenbus trilt in mijn handen als ik aan mijn angst voor slecht nieuws denk. Want er komt wat toe in die brievenbus van mij. Ik mag er niet aan denken dat er op een dag een enveloppe in zit met daarin een wit blad.










































Geef toe.

Schrijver: Johan De Smet, 15 september 2013


Geplaatst in de categorie: emoties

3.8 met 13 stemmen 801



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)