Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Het leven is een gok

Laatst stond ik te wachten op het verstrijken van de tijd voor de deur van een casino. Ik ben nog nooit in een casino geweest, omdat ik weiger mijn identificatie te laten zien voor ik ergens binnenkom. Dit principe is overigens niet absoluut. Ik maak een uitzondering voor het buitenland. Dit principe voorkomt dat ik door de deur mag van een ministerie of een casino.

Casino's zijn bekend dankzij de Bond films. Daarin is glamour de regel. Rijkdom en mooie vrouwen, mannen in pakken zo duur als een auto, elke knoop, elke kraal straalt oneindig wereldlijk geluk uit.

Hier, waar ik sta te wachten, zie ik een grijs gebogen ongelukkige man lopen. Hij is zo iemand met wie je te doen hebt, ook al ken je hem niet. Het leven heeft hem harder geraakt dan fatsoenlijk is. Hoewel de man aanvankelijk rechtdoor lijkt te lopen, maakt zijn gang een schijnbaar onwillekeurige curve, waardoor hij terecht komt voor de grote draaideur van het casino die hem routineus opslokt en de man doet verdwijnen achter de vrolijke kleuren die de ingang van het casino sieren.

Even later komt een vrouw het casino uit. Ook zij gekleed in de laatste mode van het Leger des Heils. Zo mogelijk is ze nog ongelukkiger. Zo mogelijk nog grijzer en nog gebogener. Ongetwijfeld armer gaat ze de weg waar de man vandaan kwam.

De kou in.

Schrijver: Jan R. Lønsing, 24 oktober 2013


Geplaatst in de categorie: maatschappij

3.5 met 4 stemmen 172



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)