Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Allah ziet alles

In de winkel loopt een man een meter voor mij, we zijn allebei op weg naar de kassa. Het is een kleine man en hij loopt langzaam. Heel even schiet de gedachte door mijn hoofd dat ik hem nog snel kan inhalen en daarmee weer wat wachttijd kan winnen. Maar waarom zou ik, ik heb vandaag geen haast.
De man schuifelt verder en kijkt even om. Het is een oude man, een buitenlander, misschien afkomstig uit Turkije maar dat is niet duidelijk te zien. Hij heeft een vriendelijk gezicht met een vrolijke blik, veel rimpels en een heel licht wit stoppelbaardje. We moeten nog wachten op twee mensen voor ons, dus de man plaatst zijn winkelmandje met boodschappen op de grond. Hij kijkt nog eens achterom, heel even kijken we elkaar aan.

Dan kijkt hij opnieuw om en loopt dan naar de andere kassa, waar niemand zit, maar wel een stapel plastic tassen hangt. De man probeert een tas te pakken, maar het lukt niet. Schichtig kijkt hij naar mij. Het lijkt alsof hij bang is dat ik zijn gestuntel misbruik en zijn winkelmandje negeer om snel een plaatsje op te kunnen schuiven. Met een sussend gebaar maak ik hem duidelijk dat hij zich niet hoeft te haasten. Zijn plek in de rij is veilig.
Hij glimlacht nu naar mij, pakt met enige moeite de plastic tas en loopt terug. Dan begint hij in gebroken Nederlands een heel verhaal.

Uit de brokstukken maak ik op dat hij al vijftig jaar in Nederland woont en al veertig jaar werkt in een museum. Er is veel veranderd lijkt de teneur van zijn verhaal, en het is duidelijk dat het er in Nederland niet beter op is geworden. Dan is hij aan de beurt en hij plaatst zijn mandje zorgvuldig bij de lopende band. Nog één keer draait hij zich om en kijkt mij vriendelijk aan. Hij mompelt iets dat op een bedankje lijkt. Hij pakt mijn hand: “Allah ziet alles”, zegt hij.
Ik weet hier geen antwoord op, dus ik knik hem nog maar eens bemoedigend toe.

Schrijver: Rob Chevallier, 11 november 2013


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.0 met 1 stemmen 147



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)