Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Klinkklare taal

Maandag sprak een onbekende me aan. ‘Niet hier- of daarom kerel. Lidwina Vrijthof inderdaad! Maar hoe weet JIJ dat?’ Hij kreeg mijn column van vorige week voorgelezen. Fonetische kwestie. Zelf sprak ik de h nog uit, hoewel toegegeven, hij staat er fatsoenshalve tussen. Naast de ontbrekende t. Weet je trouwens wat Doris Day? Die Ray Charles zomaar aan!
Elke ongeletterde melkmuil wil met een couponnetje naar bed. Mijn tante viel triest genoeg op een misleider. Toen nog kapelaan. Waar ken jij Gloria Estefan?

Wintertijd is taaltijd. We kunnen het Van Dale woord 2013 kiezen. Uit de selectie nieuwe woorden.
Prachtige aanwinsten 2013: vingerpistool, sukkelseks, potvisprotocol, pestribbels, warmtepaal, vaginaal, scharrelvrouw. Maar helaas ook ongewenste lelijkerds.

‘Socialemediatestament’, ‘bitcoinmiljonair’, ‘shishapen’, ‘screwballcomedy’ zijn gruwelijke anglicismen. ‘Werkspier’ keur ik ook af. Spieren zijn al om te werken. Net als arbeiders en huishoudsters. ‘Sportspier’ mag. Vanwege sportspierblessures, echt vaak abnormaal. ‘Prinsenkind’ mag maar niet als synoniem voor ‘zondagskind’. Dat klinkt te orangistisch en normbepalend voor staatsvormen. ‘Phubben’ mag omdat het iets superbe ergerlijks dekt: onbeschoft in gezelschap op smartphone kijken e.d.

Interessant leek ‘weesmedicijn’. Ik dacht aan hét lang verwachte antwoord van christenwetenschappers op gebrek aan zingeving & levenslust. Jammerlijk oorspronkelijk Engels: ’orphan medicines’, geneesmiddelen niet in productie want verliesgevend.

Het uurwerk gaat in de betaalmuur. Volkskrant 29/11/2013 bericht dat Charles Groenhuijsens opinies er nu achter zitten. De dienstfries die niet uit zichzelf nee kan zeggen, was alle gratis consulten via sociale media zat. ‘Als zzp'er moet je weten wat je waard bent.'
Nadeel is dat hij nu automatisch iedereen aanslaat. Familie en vrienden krijgen terugbetaald mits Charles verzoeken om lichting honoreert. Voor 59,95 E p/m krijg je vijf vraagopties mét vrije toegang tot alle eerdere meningen en mediaperformances.

Over tijd gesproken – zijn we wel bij? In België worden nu polshorloges bij examens verboden. Studenten laten via 'smart watches' informatie binnen en even snel verdwijnen. Onschuldig uurwerk telt mee naar verluidt vanwege tijdgebrek als zo'n spiekpolsklokje.
In 2014 wordt spiekpolsklokje modewoord naast betaalmuur. Hoe lang mogen onze abituriënten nog met klokjes aan?

Dames in huwelijken verloren zoeken ‘hoogvliegers’. Ook Sylvie Meis aan wie niets menselijks vreemd is. Zij moest zelfwaardering opvijzelen. Rafael van der Vaart was in gevoel meer bij de bal dan bij zijn meissie. Zij trof tussen Londen en Amsterdam hoog in de lucht KLM-piloot Balasz Vajta. Balasz bleef lang nog in de wolken en druipt nu rancuneus af.

Oud dat er nog toedoet. Wie weet nog van popnagels die je felst. Daarom hol zijn. Moeten immers gevouwen aangedrukt. Ophalen die taalkennis!
Dat je p&e in een 'popelpee' moet doen voor hé ‘poppelepee’?
Pop is nu wel in, maar van popcultuur. Let op, onze oude sokpop gaat anders de tweede betekenis missen die het verdient. Maar door sock puppet in 2014 zal worden geclaimd als oplichtersidentiteit op sociale media.

Popjihad is onontkoombaar. Triest.
Een andere binnenkomer lijkt ‘lockpick.’ Heerlijk freudiaans fonetisch gevoelige pin die sloten opent. Zonder bijpassende sleutel. Zekerheidje 2014.


Zie ook: http://woordvanhetjaar.vandale.nl/home/

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 30 november 2013


Geplaatst in de categorie: taal

4.2 met 6 stemmen 237



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
30 november 2013
Een leuke, Jos, veel leeswerk!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)