Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn van Jos Zuijderwijk

Vragen met flaters

Welk liefdespaartje presteert het overtuigendst in uitdagende posities? Ze deden het om prachtprijzen. Met Nieuwjaar 01/01/2014. In Xi'an, provincie Shaanxi. Je verwacht China Dierenriem. Het jaar van het paard begint pas 31/01/2014. Zwanger en wordt je kindje 30 januari geboren? Is het tóch nog een slang! Vervelend want het paard staat ook in China als hoog en edel aangeschreven. Het wordt een veel belovend jaar! Ratten en paarden klikken onderwijl het minst van alle combi’s. Kan ik rat me beter in 2014 gedeisd houden? Naar paarden in ieder geval?
Gelden ezels trouwens helemaal nergens nooit als paard?

De Chinezen slachten 2.300.000 ezels per jaar. Waarom paardachtig en toch zo achtergesteld? Of worden ezels in een paardenjaar niet aangelengd met vossenvlees voor de export? In Japan is het echt ook erg. Daar doen ze aan het paardenjaar, maar onbeschaamd op 1 januari. Een naar het leven gemodelleerd paard in brons gegoten met goud overgoten wordt althans vanaf Nieuwjaar aangeboden. Bij Tanaka Kikinzoku juwelier in Nagoya voor 150.000 dollar. Marktslimmigheid, om de Chinezen te snel af te zijn ?

Kortom ook in 2014 kunnen moeiteloos vragen worden ontwikkeld. Neem het jongetje bij Kaboel met gekookte eieren in de verkoop langs de weg. Hard gekookt? Gemaakt 01/01/2014. Schitterend, waar komt die smog vandaan? Afghanistan is toch nauwelijks geïndustrialiseerd. Kruitdampen? Wat denkt die Zaralay(13)? Foto uit The Straits Times, Singapore sinds 1845. Gesticht door Catchick Moses. Armeniër. Kan ik zijn naam niet alsnog jatten?

Even geen rampennieuws dacht Trouw uit de Filipijnen. Want rond de jaarwisseling zijn twaalf watermeloenen daar gewild. Één voor geluk in elke maand. Met addertje onder het gras. Het gaat om twaalf ronde vruchten die geluk brengen. Trouw had RONDE watermeloenen moeten melden! Er groeien namelijk diverse vierkante kubusachtige varianten!*

Is dit nog geen echte flater, de NRC had er liefst meteen twee! In één artikel op de achterkant! In Kester Freriks bespreking van ‘Hier ligt Hemelrijk’ door Bob Polak. Boek over Bergens begraafplaats ter reanimatie van dat kunstenaarsdorp geschreven. Kester schreef: ‘Was ik maar een wingerd/ Had ik maar een muur’ regel van Adriaan Roland holst is ‘net zo befaamd’ als Luceberts ’alles van waarde is weerloos.’

OK, kan uiting van wereldvreemdheid zijn. Maar even later schrijft Freriks dat er helaas fouten in het boek staan. ‘Zoals dat Zorgvlied in Amstelveen ligt. Deze begraafplaats ligt aan de Amsteldijk in Amsterdam.’
OEILOEI WAT EEN FLATER! Zorgvlied is een Amstelveense enclave in Amsterdam. Langs de Amstel.


Leuk dat ze er nog zijn – flaters. Zal de magyar nóta in 2014 herleven aan de oevers van de Donau? Ik denk het niet. Zeker is wel dat de snelle ferry op Velsen van CS Amsterdam niet meer is. Niet rendabel te krijgen. Onderbezet want te gevaarlijk. Eindelijk eens iets dat ik kon onderschrijven. Ondubbelzinnig al jaren lang. Ik zal het missen.

Uiteraard wens ik u een gezond en voorspoedig 2014.


* http://www.filentrep.com/agri-business/watermelon-production-guide.htm


Zie ook: http://www.stasiareport.c.../20131226#sthash.pTZ4kA1U.dpuf

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 4 januari 2014


Geplaatst in de categorie: fotografie

4.8 met 4 stemmen 208



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)