Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Oude klanten zijn de nieuwe klanten!

Nog niet zo heel lang geleden zei ik mijn abonnement op de krant op. De koerswijziging van de krant beviel me niet, na het vertrek van de hoofdredacteur. Maar ik was ook boos. Nieuwe abonnees kregen een Ipad cadeau, ik als trouwe klant niet. Dat stak. Als energieconsument maak je hetzelfde mee. Overstappers zijn spekkopers, trouwe en tevreden klanten losers die teveel betalen. Bedrijven stoppen gemiddeld zeven keer meer geld in het werven van nieuwe dan in het behouden van bestaande klanten. Dat kan en moet anders bedacht een clubje wakkere marketeers, verenigd in de Kracht van Enthousiasme.

Koester en beloon je trouwe klanten en het worden vanzelf super promotors van je bedrijf, product of onderneming. Dat is het credo van de Kracht van Enthousiasme. Die belofte lokte mij en een honderdtal marketeers op een zonovergoten voorjaarsdag naar een voormalig kerkgebouw bij Austerlitz. Ik heb net in deze week een pluim van de baas en een cadeau van een vriendenclub voor bewezen diensten op zak, dus wie ben ik om te morrelen aan het thema van de dag?

Schouwburg Rotterdam is een van de afnemers van de diensten van het enthousiasmeteam. Ooit stond letterlijk in de statuten: 'Klachten worden binnen zes weken beantwoord. Op complimenten wordt niet gereageerd.' De schouwburg voert nu de op de enthousiasmeleest geschoeide campagne 'Het gezicht van Rotterdam.' Met een klein budget beloont ze trouwe bezoekers en genereert ze nieuwe bezoekersstromen.

Het mooiste verhaal is dat van Ria Struijk. Als fervent knutselaar en fan van de ACTION begon ze een hyve over haar aankopen. Op enig moment had ze 16.000 vrienden en stapte ze over op Facebook. Waar de ACTION zelf hooguit 800 likes haalt, haalt haar fanpagina 135.000 likes. 'De meiden van de ACTIONS – waar ik ook kom, ik ga altijd even naar de plaatselijke Action – herkennen me meestal al. Ze vragen waar ik over ga schrijven, dan kunnen ze daar met de bestellingen rekening mee houden.' Ria heeft inmiddels met haar gezin een prachtige reis door de Verenigde Staten op kosten van de ACTION achter de rug. Ook in het combineren van haar hobby met haar gezinsleven en haar vrijwilligerswerk bij een hospice is ze creatief: 'Als er in de nachtdienst niet acuut iemand op sterven ligt, hou ik mijn blog bij en beantwoord ik mails. Dat gaat prima.'

De aanwezige marketeers worden blij van het verhaal van Ria. Iedereen droomt van een dergelijke super promotor. Al twijfel ik of er een vertegenwoordiger van een ander grootwinkelbedrijf - ALDI - aanwezig is. Ergens in een kraakpand in Groningen repeteert een bandje onder de naam DAS AUDIO COMBO. Dat was ooit DAS ALDI COMBO, maar deze gruizige feestband moest onder druk van de advocaten van de supermarktgigant de naam wijzigen. Ook mag de band het ALDI-logo niet meer gebruiken. Een gemiste kans voor ALDI. DAS AUDIO COMBO is nog niet zo populair als de blog van Ria. Maar de band weet wel over welke kracht zij beschikt: de Kracht van Provocatie. Ook handig.

Schrijver: de Thuistoerist, 24 maart 2014


Geplaatst in de categorie: internet

3.5 met 4 stemmen 1.914



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)