Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Rekenvaardigheid

De rekentoets is te moeilijk. Er staat teveel tekst bij de vragen en de toets is te lang. Ik las het afgelopen donderdag, op teletext.

Anderhalf jaar heb ik voor de klas gestaan bij een ROC. Zonder enige ervaring en zonder onderwijsbevoegdheid. Dat wordt tegenwoordig gedoogd. Zelf had ik gemengde gevoelens bij mijn werk als docent. Vanuit het bedrijfsleven stapte ik in een cultuur van overleg zonder beslissingen. Inhoudelijk kon ik veel vertellen uit eigen ervaring tijdens de lessen die ik gaf. De orde in de klas kon ik ook goed behouden, maar ik merkte dat het me ontbrak aan handvatten om stof over te brengen. Enthousiasme inspireert, maar niet elke puber zat te wachten op mijn enthousiasme.

Toevallig heb ik rekenvaardigheid gegeven tijdens deze periode. Een vak apart. Want hoe krijg je een groep leerlingen aan het rekenen? En hoe leg je uit dat de wortel van vier altijd twee is? Een vak dat vier uur per week werd gegeven. Slopende uren voor leerlingen met een concentratiecurve van een jonge hond. Want één keer iets snappen was frustrerend. En rekenvaardigheid draait om dingen aannemen en niet altijd om snappen.

Toen ik voor het eerst van het vak hoorde schrok ik van de benaming. Hoe kun je verwachten van leerlingen rond de 17 jaar, die gelikte smartphones hebben en joppie chips eten, dat ze een vak met de naam 'rekenvaardigheid' in de armen zullen sluiten? Het klinkt als breien, kantklossen en andere zaken die jongeren aan oma's toeschrijven. Niet dat elk vak een strakke benaming moet hebben voor er mee gewerkt kan worden. Maar de toevoeging '-vaardigheid' deed mij zelfs bibberen van argwaan.

Zelf had ik moeite met het overbrengen van de informatie. Didactisch was ik niet geschoold, maar wel aangenomen voor de baan als docent. In mijn hoofd kreeg ik ook kortsluiting wanneer ik een leerling de wortel van negen niet uitgelegd kreeg. Help! Hoe is dit mogelijk! Waarom begrijpen ze me niet! Frustrerend voor docent en leerling. En nu ROC's met budgetten werken, was er voor mij geen geld voor extra scholing. Om die reden heb ik het onderwijs ook weer verlaten. De wil was er wel bij mij, maar niet bij de opleidingsmanager. Want ook een school heeft tegenwoordig een manager.

Er zijn naar mijn idee redenen te over om de rekentoets te moeilijk te noemen voor de leerlingen. De snelheid waarmee leerlingen stof moeten snappen. De inhoud, het lesmateriaal, de houding van leerlingen, de kennis van de docent en ga zo maar door. Maar als we al deze zaken bij elkaar optellen, blijft de uitkomst vaak hetzelfde. Voor een vak dat genoemd is naar grootmoeders hobby's, is leren niet leuk.

Reken maar.

Schrijver: Gustaf Kreuz, 1 juni 2014


Geplaatst in de categorie: school

4.0 met 2 stemmen 167



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)