Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Vaatdoek

Er bestaan huishoudelijke misvattingen die jaren overeind blijven. Dit kan zijn uit koppigheid of gewoon uit opvoeding. Er kan natuurlijk ook sprake zijn van matige communicatie, maar niet in dit geval. Alles wat ik de wereld inslinger doe ik duidelijk en helder, met een klein accent, vanwege mijn afkomst.

Omdat de vaatwasser enige tijd stuk is, doen we op ouderwetse wijze de afwas. De één wast, de ander droogt. De droger heeft ook de taak om alles in de kast te zetten. Daarom zou de wasser een volgorde kunnen aanhouden, die de droger een zo praktisch mogelijke route door het huis geeft.

Vooruitkijken heet dat. Zelfs bij de afwas staat de ontwikkeling van de mens open voor verbetering.

Nu komt het weleens voor dat de droger bij aanvang voor een verrassing komt te staan. Er is geen vaatdoek. Daar beiden verantwoordelijk zijn voor het huishouden en up-to-date hebben van elke voorraad binnen de muren, zou de wasser zich zonder opmerkingen uit de voeten kunnen maken. Hij of zij loopt naar de kast en pakt een vaatdoek.

Het kan soms ook anders verlopen. En dit andere verloop kan ook een soort ritueel worden.

Hij (droger): 'Er is geen vaatdoek.'
Zij (wasser): 'Theedoek.'
Hij: 'Vaatdoek bedoel je.'
Zij: 'Theedoeken liggen in de kast. Waar je ze altijd pakt.'
Hij: 'Vaatdoek. Ik droog toch geen thee met die lap?'
Zij: 'Ik was gewoon door hè?'

De vaat stapelt zich op en de droger maakt zich alsnog uit de voeten. Wanneer hij terug komt met de lap, heeft het loopje hem op nieuwe gedachte gebracht.

Hij: 'We hebben toch ook een kapotte vaatwasser en toch geen theewasser?'
Zij: 'Dat ding droogt toch niet met een theedoek?'
Hij: 'Een vaatdoek bedoel je.'
Zij: 'Schiet nou maar op, want ik sta op je te wachten. Anders laat ik je zo het hele huis door lopen.'

Schrijver: Gustaf Kreuz
27 januari 2015


Geplaatst in de categorie: overig

3.3 met 3 stemmen 731



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)