Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

De verandermanager

Laatst sprak ik een ambtenaar die trots meldde dat ze een verandermanager was. Nu ben ik in beginsel tegen verandering of beter gezegd, ik ben voor verandering op voorwaarde dat mij kan worden uitgelegd waarom de verandering een verbetering is. Omdat zelden aan die voorwaarde wordt voldaan, ben ik in de regel tegen verandering.

Dus ben ik ook tegen verandermanagers. Maar ik zat na te denken of dat wel klopte, want ik ben in wezen een onderzoeker. Hebben verandermanagers niet net als onderzoekers bestaansrecht onder de zon?

Nu ben ik er uit. Een verandermanager begint bij de verkeerde waarde. De verandering is niet het begin, maar de reden van de verandering. Een verandermanager heeft dus alleen bestaansrecht als anderen bepaald hebben dat verandering noodzakelijk is. Zodra bekend is dat verandering noodzakelijk is, met een goede uitleg hoe de verandering tot verbetering leidt, kunnen we de verandermanager bellen en die gaat dan vrolijk aan de slag. Als de verandering klaar is, kan de verandermanager weer ophoepelen (wat de vrouw die ik sprak ook graag deed, overigens).

En toch ben ik tegen het fenomeen verandermanager. Het probleem is, dat de verandermanager geen verantwoordelijkheid neemt voor de verandering. De kern van zijn werk is veranderen, van A een B maken. Hij vraagt zich niet af waarom A niet goed is en waarom B beter, maar gaat als een kip zonder kop aan de slag. Als het goed is, gaat de verandermanager met de organisatie meedenken wat de huidige situatie is en wat gedaan moet worden om de situatie te verbeteren. De manager moet immers snappen wat hij verandert en hoe zijn inspanningen uiteindelijk doorwerken in de organisatie. Hij moet dus zien en verantwoordelijkheid nemen voor de verandering, door te blijven werken waar hij de verandering heeft bewerkstelligd, al was het maar om bij een volgende organisatie beter besef te hebben waar hij mee bezig is.

De verandermanager die ik sprak, kwam overigens uit een gemeente waar na haar vertrek het nodige moest veranderen en zat, op het moment dat ik haar sprak, in een heftig conflict met andere managers over wijze van veranderen. Ze doet haar best, dat wel.

Schrijver: Jan R. Lønsing, 6 augustus 2015


Geplaatst in de categorie: algemeen

4.0 met 2 stemmen 152



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)