Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Politiek

Een van de lastigste dingen om te snappen is: hoe de zaken waar we als mens middenin leven eigenlijk in elkaar zitten.

Alsof dat nog niet lastig genoeg is, komt daar nog bij dat niemand het ons kan of wil vertellen.

Kan niet, kan ik me wel voorstellen.
Wil niet, is lastiger te accepteren.

Kan niet valt uiteen in twee categorieën: niet op de hoogte van de feiten, of niet in staat deze begrijpelijk over te brengen.

Wil niet heeft vaak van doen met verborgen belangen, verwachte repercussies of consequenties, of andere angsten die meestal met schaamte in een of andere vorm te maken hebben.
Gezichtsverlies. Ondermijning van het opgebouwde zelfbeeld.
Het uitkomen van een bepaalde leugen of een verborgen skelet in de kast.
De meest toegepaste strategie om niet te zeggen hoe het zit, is het vermijden van ja en nee. Het zolang mogelijk uitstellen van de kale, koude, ontnuchterende, oorverdovende, verblindende, alle mooie praatjes tenietdoende waarheid.

Kortom: POLITIEK

Ik zag gisteravond, naar aanleiding van een anderhalf uur durende stroomstoring in Noord Holland, hoe interviewer Twan Huys weer in zo’n stereotiep vraaggesprek was verwikkeld met een of andere baas van Tennet.
Zijn naam hoeft niet eens genoemd.
Deze jongens of meisjes zijn zo inwisselbaar en zo voorspelbaar en zo goudbaar en zo prikkelbaar en zo onkreukbaar en zo onaanraakbaar en zo programmeerbaar dat je je afvraagt waar de radertjes, de schroefjes en de veertjes zitten.
Tennet, vertelde hij, is het bedrijf dat ‘netbeheerder’ is van het hele elektriciteitsdistributienetwerk van ons land. Dus alle kabels, masten, kasten, knooppunten…. enfin je begrijpt wat ik bedoel.

Onthullend en ontluisterend is het vaak wel om echt nauwlettend te luisteren naar wat zo’n integriteit en openheid uitstralend pak geld, tussen de regels door, uit zijn brein laat lekken.

Ik heb een onsje voor ons in mijn emmertje opgevangen.
Wees er zuinig mee, want het is nitroglycerine voor mensen met verkeerde bedoelingen. En daar hoort iedereen bij die, ook ten onrechte, verdacht wordt van het in diskrediet willen brengen van…
vul maar in: het bedrijf, de CEO, de Nederlandse overheid, de westerse samenleving, de nationale veiligheid, onze collectieve nutsvoorzieningen, de privacy, de beurs…

Hier komt het:
Vraag van Twan: wat vindt u ervan dat de minister van Justitie een onderzoek aankondigt naar uw organisatie?

‘… we vinden het goed dat, waar we normaal heel veel druk voelen op kosten, op efficiency, dat er ook nu eens een keer gekeken wordt naar hoe belangrijk die betrouwbaarheid voor het Nederlandse net nou is’.

Ik zal het even vertalen in bouwvakkerstaal:

‘… we balen ervan dat het nu zo uit de hand aan het lopen is dat zelfs het ministerie van Justitie zich ermee bemoeit;
De stroom is potdomme maar een voetbalwedstrijd lang uitgevallen;
We hebben eigenlijk nooit rekening gehouden met een storing;
Het enige waar we mee bezig zijn is geld verdienen;
Veiligheid? Daar hebben we geen geld voor;
En wil je alsjeblieft nu ophouden met allerlei slapende honden wakker te maken?
Ik ben hier om dit brandje te blussen, niet om het aan te wakkeren!

Ik realiseerde me hoe herkenbaar dit gedrag is.
Voor iedereen, denk ik..
Voor mij in ieder geval wel.
Vraag mijn vrouw maar…..

Schrijver: Ton Hettema, 28 maart 2015


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.2 met 4 stemmen 746



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)