Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Op café gaan

Loop met mijn kameraad door de verlaten straten van Antwerpen. Een café roept. Eén blik is genoeg. Nemen plaats aan de bar en zien voor ons wel dertig prethaken, zoals Harrie Jekkers ze zou noemen. De muren volgehangen met schoolborden. Namen van bieren geschreven met krijt. Keurig gesorteerd naar land. Een waar mannenparadijs. Alhoewel, we kunnen natuurlijk maar een fractie van het aanbod tot ons nemen.

Een Zeeuws bier op basis van oesters lijkt mij wel wat. Mijn maatje bestelt zijn favoriete blondje.
'Die schenken we niet! Dat heeft met het brouwen van bier niets te maken. Dat is marketingbier.'

We kijken de barman onbegrijpend aan.
'Daar zit de universiteit van Leuven achter. Ze doen voorkomen alsof het een bier is met traditie.
Volgens eeuwenoude receptuur. Maar het is geen abdij. Eerder een laboratorium.'
'Buisjes, witte jassen en veiligheidsbrillen?', vraag ik.
'Precies!'
'Maar het is toch lekker bier?'
'Daar zal ik ook niets van zeggen. Ik zal jullie een echte blonde laten proeven.'
Hij schenkt ons twee glaasjes in. En inderdaad, een wereld van verschil. Mijn kameraad bestelt een hele. We proosten op de komende glazen.

Een viertal neemt plaats aan een tafeltje. De barman excuseert zich en loopt op hen af. Overhandigt menukaarten. In dit onderkomen is bier drinken een ware beleving. Hij blijft lang weg. Vangen flarden van gesprekken op. Met de grootste rust adviseert hij uitgebreid. Hier kun je echt onthaasten. De man weet duidelijk waar hij over spreekt. Een ambacht zoals dat van een barbier. Hoe had u het gehad willen hebben?

Tijdens het derde biertje vertelt hij ons dat hij zijn opleiding in Amsterdam heeft genoten. We zijn wat verbaasd. België is toch het land van de speciaalbieren? Ook legt hij uit dat het eerste brouwsel vaak een hoog percentage alcohol bevat. De brouwerijen doen er later water bij om zo opslagkosten te besparen. Ik voel een nieuw spreekwoord geboren worden.


Zie ook: http://www.reneturk.nl

Schrijver: René Turk, 19 mei 2015


Geplaatst in de categorie: drank

3.0 met 2 stemmen 193



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)