Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn van Ton Hettema

WERK+GELD=MACHT

Ik dacht dat ik het in de gaten had, deze week. Hoe het precies zit met geld.
En met werk. Geld en werk. Werk en geld. Ik denk dat het zo zit.
Ik weet het niet zeker. En ik weet ook niet of ik het goed heb onthouden,
maar het was een spliterwt van een seconde, waarin ik alle verbindingen en het hele plaatje tegelijk onder ogen kreeg. In één oogknipper.

Dus als het er nu niet uitkomt, dan betekent dat niet dat het hele beeld niet klopt,
maar dat het altijd lastig is om een revelatie van pakweg een nanoseconde,
waarin de normale wereld zo vreselijk vertraagt dat al het geluid vier octaven zakt
en de beweging praktisch tot stilstand komt;
waar de doorkijkjes naar de miljoenen interacties allemaal tegelijk transparant worden;
waar je eigen staat zó lucide en helderwetend wordt dat je je realiseert op elk
ander moment van je normale leven in een diepe hypnose te verkeren,
waartegen Doornroosjes slaap als een geknapt uiltje afsteekt...
Om die intact en volledig en met dezelfde overzichtelijke eenvoud over te brengen.

Al minstens een half jaar ben ik er mee bezig, full time. Wat zeg ik? Een half jaar?
Ben ik al mijn realiteitsbesef kwijt? Al minstens een jaar, man.
Je hebt pakken papier volgeschreven, Usb sticks puilen uit van de documenten die geld 1, geld 2 enzovoorts heten.
En met werk 1 enzovoorts idem dinges.
En dan alle modellen die ik er op heb losgelaten.
Om maar te snappen waar iedereen zich zo vreselijk druk over maakt. En waarom ik niet.

Dat was omdat ik het niet snapte. En niemand het me uit kon leggen.
En omdat ik ergens wist dat het me niet met uitleggen duidelijk zou kunnen worden.

In de harmonieleer van de hogere muzikale academie werd me immers verteld
dat de trillingsgetallen van reine samenklanken zich altijd verhouden als
eenvoudige gehele getallen.
En ook de scheikundeles maakte zich sterk voor een dergelijk principe.
Dus als iemand iets niet op een simpele directe manier kan uitleggen,
dan betekent dat voor mij dat ie liegt of me voor de gek houdt.
Het kan ook nog zijn dat ie intussen mijn bankpas aan het skimmen is.
Of een handlanger.

Films heb ik gezien. Plenty.
Over de Iceland Bankski, of hoe die ook heet. Madof, als die zo heet. Piramide schema’s. Goud, bullion, Wall Street, de Oorlogen I en II, de Federal Reserve, de groene bankbiljetten.

Ik hoopte op een wonder.
Dat het raadsel van de zaadcel me duidelijk zou worden via Divine Intervention.
Deus ex machina.
Dat op een goede dag ik onderweg naar Damascus zou zijn
en er een stem, alleen voor mij hoorbaar, en een lichtschacht,
alleen voor mij zichtbaar, zou opklinken dan wel verschijnen.

En zo geschiedde.
Een panoramische, parabolische, paravisische, Epifanie overviel me onderweg tussen Dokkum en Damwoude, nou ja u begrijpt het wel, een euforisch moment.

Nu wist ik het.

Iemand heeft het geld uitgevonden.
Met het doel de goddelijke aarde en haar natuurlijke voortbrengselen te privatiseren.
Zodoende werd de mensheid verdeeld in hebbers en losers.
De hebbers richtten banken op, regeringen en maakten wetten.
Daarop schakelden ze ook predikanten in. Vervolgens organiseerden ze legers en politiemachten.
Zij gaven daarvoor de reden op: om de orde te handhaven (die niemand van plan was te verstoren)
En de hebbers zeiden tegen de losers dat regeringen, vorsten, dictators, pausen, rechters, directeuren, generaals en meer van dat soort praalhanzen,
belangrijker waren en hoger stonden in de goddelijke hiërarchie dan zij.

En dat de manier voor de losers om aan de producten te komen die de hebbers zich hadden toegeëigend, was om te gaan werken.
Zodat de losers geld konden verdienen dat ze dan betaalden aan de hebbers (die dat zelf gemaakt hadden met drukpersen en gestanste ronde metalen schijfjes)
En zo kwam de dag waarop alle losers aan het werk moesten.
En dat is waarom de hebbers het zo vervelend vinden als er werklozen zijn.
WERKLOSERS.
Omdat die niet meewerken aan hun plannetjes.
En de hele tredmolen die de hebbers zo uitgekiend hebben georganiseerd laten stagneren.
Waarop de hebbers zich machteloos voelen.

Want hebbers willen hebben. Meer en meer en meer.
Macht, Geld, Bezit, Invloed, Belangrijkheid, Aanzien..
Wát ze hebben maakt niet zoveel uit, als ze er maar veel van hebben
en als anderen het maar niet hebben.

Als ik het me goed herinner, tenminste.

Ik ga van de week even terug naar die plek..
Tussen Damwoude en Dokkum.

Ik hou u op de hoogte

Schrijver: Ton Hettema, 30 mei 2015


Geplaatst in de categorie: geld

3.6 met 5 stemmen 421



Er zijn 5 reacties op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
3 juni 2015
Ik kreeg vroeger op school geleerd dat het heel erg was wat de Friezen gedaan hadden. Maar ze hadden groot gelijk zich niet te willen laten bekeren. Het voorchristelijke polytheïstische geloof, dat later heidendom en nog later paganisme ging heten, heeft in het noorden lang stand gehouden tegen de kerkelijke kersteningsdrang. Het Germaanse geloof wordt nog steeds aangehangen in de Scandinavische landen, en is in IJsland zelfs officieel geaccepteerd.
Naam:
Ton Hettema
Datum:
2 juni 2015
Beste N.N. Dank voor je waarschuwing.
mijn Heeroom Jan was altijd een van de prominente sprekers bij de jaarlijkse 'bedevaart' bij het stambeeld;) van de gekliefde hardnekkige B. die met hetzelfde wapen werd geveld als dat waarmee hij eigenhandig zo'n 30 jaar eerder een heilige eik had gekapt. De wraak van Donar. Goed voor een boek van Joanan?
Dus mij, als exponent en schutsheilige van alle paardenfluisteraars, bomenknuffelaars, wichelroedelopers, leylijnenvolgers, graancirkeluitleggers en UFO spotters zul je daar niet aantreffen. Misschien incognito, zoals jouw Nomen Nescio...
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
30 mei 2015
Het woord 'werkloos' is het meest idiote woord dat bestaat. Het meest zinvolle werk wordt onbetaald gedaan. Kinderen opvoeden, eten koken, de wc poetsen, mantelzorg, vrijwilligerswerk, zinvolle hobby's als een eigen moestuin, gedichten schrijven, enzovoorts.

Het woord 'werkloos' is een contradictio in terminis per default. Het is inderdaad alleen uitgevonden om mensen in te peperen dat ze voor hun zinvolle bestaan en alles wat ze daarin doen, niet betaald worden. En daarom zouden ze minder belang-rijk zijn.

Je hebt het helemaal goed gezien, Ton, in die nanoseconde.

Ik hoop dat die stomme economie, die een godsdienst op zich is geworden, heiliger dan de auto, zo erg in elkaar gaat storten, dat geen enkele stuiver meer iets waard is. Zijn we eindelijk van het idée fixe concept van geld af, en moeten we dingen anders gaan organiseren.
Naam:
NN
Datum:
30 mei 2015
Een fraai en leuk geschreven betoog over de vermeende tweedeling tussen hebbers en losers. Maar is die tweedeling er wel. Ik geloof er niet zo in. Volgens mij heb je hebbers die hebben en hebbers die niet hebben en die noem je voor het gemak dan maar losers.

Een tip: Kom op 5 juni niet te dicht in de buurt van Dokkum
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
30 mei 2015
Een formidabele uitleg van het inhumane kapitalisme, wat je ergens tussen Damwoude en Dokkum te binnen is geschoten. Rijken versus armen, heersers versus slaven, bazen versus arbeiders, er is nog steeds niets veranderd, of dit, de verschillen zijn veel groter geworden en het misleidend vernuft van de uitbuiters en geldgraaiers ook. De werkelijke waarde van een mens is niet in geld uit te drukken, dat is op zich al een duivelse schande.
Frederik van Eeden beschreef dit meesterlijk in zijn roman 'De Kleine Johannes' als het Cijfer-stadium. Door de materialistische economie wordt spirituele werkzaamheid vaak zwaar onderschat en uitgebannen. Dat is wat Yukio Mishima 'het spirituele vacuüm van het westen' noemde.
In die zin zijn de losers de zichzelf verrijkende, op barsten staande buikige kapitalisten op protserige werkposities, met ellebogenwerk en smerig bedrog vol houdend, maar vooral zonder schuldbesef en menselijk mededogen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)