nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (474)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (64)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (37)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (21)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (13)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (28)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (302)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (61)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (10)
sport (99)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (33)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 2468):

Geluiden uit mijn kast...

Op school leer je een hoop. Veel nuttigs. En heel veel wat je nooit meer nodig hebt.
Zo heb ik differentiaalvergelijkingen nooit meer nodig, zo heb ik het
klimaatsysteem van Köppen nooit meer nodig, en ik heb het nooit meer nodig om te weten dat de Kabeljauwse twisten eh, nou ja, dat weet ik dus niet meer.

Er zijn dingen die ik echter graag had willen leren op school zodat een aantal levenszaken makkelijker waren verlopen. Ik had graag willen weten wat: Laat me met rust, je bent echt heel erg lelijk, in het Frans is (had me een hoop gedoe bespaard), ik had graag willen weten waarom we tijd als een lineair gegeven beschouwen en ik had graag willen weten dat als je houten kast geluidjes maakt dat dat er op kan wijzen dat er een houtworm bezig is je kast te ondermijnen want houtwormen kun je horen knagen.
He? Nog eens…
Ik had graag willen weten dat als je houten kast geluidjes maakt dat dat er op kan wijzen dat er een houtworm bezig is je kast te ondermijnen want houtwormen kun je horen knagen.

Kun je houtwormen horen knagen? Ik wist het ook niet, totdat ik het niet meer hield (het geluid klonk alleen ’s avonds, was vrij zacht, maar klonk toch onmiskenbaar als geknaag) en op onderzoek uit ging. Gelukkig betrof het een losse plank en had ik het zilvervisje al snel te pakken met een dosis HG. Maar het geknaag bleef; ik had de boosdoener blijkbaar nog niet te pakken. Tot vandaag. Nu las ik wél de bijsluiter en ik schraapte het vermolmde hout weg. Een gangenstelsel werd zichtbaar. En daar was ie: De vieze volgevreten houtworm (aan wie deed ie me nou denken?). Nu was ik rigoureuzer en de chemicaliën dropen van de plank. Ik had de etter mooi te grazen, nu hopen dat ie geen zusjes of neefjes heeft.

Houtwormen knagen dus.
Dus scholier: Als je een multiple choice krijgt van biologie dan kun je bij de vraag:
Wat is een knaagdier?
A: Een walvishaai
B: Een cavia
C: Een houtworm
D: Geen van allen

Zonder problemen antwoord B en C aankruisen of omcirkelen. Een houtworm is een knaagdier. En HG heeft een oplossing voor al je problemen.
Ik had het op school graag willen leren.

schrijver

Schrijver: Marcel Harmsen, 24-07-2015


Geplaatst in de categorie: actualiteit

Deze inzending is 89 keer bekeken

4/5 sterren met 1 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:Joanan Rutgers
Datum:24-07-2015
Bericht:Een goed en makkelijk opneembaar geheugen hebben, betekent geenszins dat je een geslaagd mens bent. Je bent slechts volgzaam en aangepast. Alle werkelijk grote geesten dachten vanuit zichzelf en zonder voorgeprogrammeerde kennisopname. Bovendien is het schoolsysteem zo rot als een lekke mand, want door de mesjokke, opgevoerde snelheidseisen vallen echte genialen al gauw uit de speedboot. Het leersysteem deugt voor geen millimeter en dat is geen publiek geheim meer. De waarde van een mens is niet af te meten aan die machinale fabrieksmentaliteit, die van jonge mensen ja-knikkende eenheidsworsten probeert te maken. Zelfs de Vrije School heeft aan rebellistisch karakter flink ingeboet. Mensen zijn geen nummers/cijfers/standaardfiguren, maar originele individuen met vooral goddelijke gaven! Juist die goddelijke gaven worden door de prestatiemaatschappij niet erkend/begrepen. De anti-spirituele tendens nekt de menselijke vooruitgang. Mensen worden keihard afgeschreven, omdat ze niet aan de huidige, bizarre prestatienorm kunnen voldoen. Maar juist die prestatienorm is in gebreke! Natuurlijke groeiprocessen worden botweg ondermijnd en opgeblazen. Ik ben voor nop naar school geweest, maar ik heb mezelf toch weten te ontwikkelen tot een volwaardig mens, ondanks dat ik in de aangepaste, brave maatschappij niet te plaatsen was/ben, ik bedoel maar, er is meer mogelijk buiten de huidige schoolsystemen en arbeidsmarkten. Psychische arbeid is bij velen ook nog steeds een fata morgana, wat zeer onterecht is.




Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl