nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (474)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (64)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (37)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (21)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (12)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (28)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (302)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (61)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (10)
sport (99)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (33)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 2491):

Winkelen

Het woord 'winkel' lijkt afkomstig te zijn uit het Duits, waar het 'hoek' betekent. De winkel op de hoek is daarmee een tautologie geworden en het werkwoord winkelen een bezigheid die je uitoefent door van de ene hoek van de straat naar de andere te lopen en intussen bezig te zijn met prijsvergelijking, kwaliteitsbeoordeling, maar vooral met het evalueren van de demografie van het dorp waar je net bent komen wonen.

Dit winkelen hield me deze week bezig toen ik voor het bemachtigen van soda en azijn (die samen een bruisende chemische reactie opleveren waarmee je de verstopping van je gootsteen kunt oplossen) enkele plaatselijke hoekpanden bezocht.

Het viel me (weer) op dat elke winkel zijn of haar eigen kleurencode, naam, assortiment, prijszetting en publiek kent. Vooral dat publiek fascineert me, want bij de AH winkelen andere mensen dan bij de Boni. Bij de Plus tref je een andere doorsnee uit de bevolking aan dan bij de Lidl. En de DEKA markt trekt weer een andere groep kopers dan de EMTE. Dat zijn dus allemaal (vrij grote) supermarkten die ons kleine dorpje verrijken, of die zich verrijken aan ons kleine dorpje. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Het verbaasde me dat dit vlekje van een krappe 25 duizend inwoners, verdeeld over een ruime 8 duizend huishoudens, zo veel van die bevoorradingsstations heeft. Met daarnaast natuurlijk de warenhuizen van de ketens die zich de afgelopen 25 jaren hebben geprofileerd en gevestigd in bijna elke Nederlandse, zichzelf respecterende, gemeente.
Deze, met dicht opeen staande stellingen ingerichte, met dicht opeengepakt artikelen uitgeruste, trajecten van aanschafbare bezittingen, waar dicht achter elkaar aan schuifelende behoeftigen hun fantasieën over waar ze mee geassocieerd willen zijn kunnen uitleven, zijn voor de neutrale beschouwer van de menagerie van de mensheid een waar paradijs van theatrale diversiteiten.

Zoals de heer David Attenborough kostelijke programma's maakt over het rariteitenkabinet van de dieren, zo kan de onderzoekend ingestelde burger zich kosteloos vermaken met de eigenaardigheden van de hedendaagse mens, door die in zijn habitat te observeren.

Het werd me zonneklaar dat elke winkel een bepaald soort 'publiek' aantrekt, een bepaalde 'klasse' van de plaatselijke bevolking. Misschien ten dele bepaald door het te besteden budget, maar ook deels door de sociale klasse waarin men zich thuis voelt of op z'n gemak.

Vanuit deze invalshoek (de geïnteresseerde, waardevrije observatie van fenomenen) kan de winkelende mens ongetwijfeld met groot plezier en met verrijkende ervaringen deelnemen aan een van 's lands meest beoefende en misschien wel populairste tijdsbestedingen: het winkelen, het shoppen, het boodschappen doen of de wekelijkse voorraad inkopen, afhankelijk van het taalgebruik dat gangbaar is bij het winkelend publiek van een bepaalde supermarkt.

schrijver

Schrijver: Ton Hettema, 22-08-2015


Geplaatst in de categorie: actualiteit

Deze inzending is 93 keer bekeken

3/5 sterren met 5 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl