nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (474)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (64)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (37)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (21)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (11)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (27)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (302)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (61)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (9)
sport (99)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (33)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 2517):

Outletstad Remunj

Wie is er niet ooit heel hard langs Roermond gereden om op tijd in Maastricht te zijn. Je hebt je vast wel eens afgevraagd hoe TheaterHotel De Oranjerie er nou eigenlijk van binnen uitziet. Misschien ben je zelfs wel eens in Roermond geweest. Dat was dan ongetwijfeld eenmalig want Roermond heeft zijn ziel verkocht aan de duivel. De duivel die zich commercie noemt.

Roermond heeft een enorme outlet. Het is een kunstmatig dorp met enkel kledingwinkels van de bekendere, lees: duurdere merken. Een afgeprijsd jasje van Armani kun je daar kopen tegen de geweldige prijs van nog geen vijfhonderd euro. Een koopje dus. Het is een pretpark van dure kledingmerken. Alleen zie je er niemand pret hebben.

Als je de outlet verlaat en onder de N280 doorgaat naar het centrum van de stad, zie je iets nog veel triesters. De ene na de andere winkel heeft aan zijn naam ‘outlet’ toegevoegd. Zo tref je er een outlet-Intersport, een outlet-Blokker en het zou me niks verbazen als er zich in een steegje een nagenoeg authentiek outlet-snoepwinkeltje bevindt. Het winkelend publiek moet toch vooral het gevoel krijgen dat ze hier echt het goedkoopste van het goedkoopste kunnen krijgen. En het doet de stad geen goed.

Roermond is van oudsher een handelsstad met een rijke historie. Een stad waarin je kunt dwalen en ontdekken. Totdat ze kwamen. De projectontwikkelaars. De handel moest gestimuleerd en ineens was daar de outlet.

De outlet van Roermond is een plek van een triestigheid die je nergens anders in Nederland tegenkomt. De inrichting lijkt op de Efteling na een virusuitbraak.
Het is de concreet geworden koortsdroom van een dolgedraaide architect.

Ik heb medelijden met de Roermonders. Half Duits pratend alsof ze nog steeds niet in de gaten hebben dat ons land al lang is bevrijd, sjokken ze van outlet naar outlet tussen de talrijke monumenten die de stad rijk is.

Ernst Casimir kijkt het geheel gelaten aan. Als ie nog zou leven zou ie het wel weten: Een nieuwe hoed zonder kogelgat bij een echte herenmodezaak voor een eerlijke prijs. Niks outlet. Gewoon handgemaakte kwaliteit en misschien zelfs wel iets te duur. Maar met een service waar je drie dagen blij van wordt.
Drie dagen blij. Nee, dan moet je echt niet in de Roermondse outlet zijn.

schrijver

Schrijver: Marcel Harmsen, 18-09-2015


Geplaatst in de categorie: actualiteit

Deze inzending is 129 keer bekeken

4/5 sterren met 1 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:Joanan Rutgers
Datum:19-09-2015
Bericht:Alle binnensteden van Nederland lijken tegenwoordig op elkaar door de identieke, commerciële winkels en de brute afbraak van monumentale gebouwen. Outlet, koopjes zijn schijn, want vaak heel goedkoop geproduceerd en van een belabberde kwaliteit. De consumenten laten zichzelf naaien door fake-artikelen en vals opgehemelde nepartikelen van nul en generlei waarde. Net als het wijdverbreide junkfood met nauwelijks voedingswaarde. Wijs je mond geroerd, Marcel!...



Naam:An Terlouw
Datum:18-09-2015
Bericht:Marcel, ik ben nooit in Roermond geweest maar als ik jou zo lees, mis ik er niks....leuk omschreven en weet je, dat is nu eigenlijk overal zo, je gaat op in de menigte. Outlet, tuurlijk, bazaar kan ook. Goedkoper? Vast maar zoveel uitgeven voor een jasje pfffff




Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl