Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Democratie?

Democratie?
Al een tijdje speelt het thema (what is in a name?) van de Democratie door m'n gedachten als ik tijdens de week de belangrijkste zaken in beschouwing neem.
Ik ben nooit 'politiek geëngageerd' geweest, of wat ik denk dat daaronder verstaan wordt.
Wel altijd bezig met rechtvaardigheid en waarheid. Nee, waarheid en rechtvaardigheid.
Dan verdraag je als kind het ritueel breinspoelen van de basisschool, waar alleen de aangepasten zonder ernstige schade doorheen komen (hoogsten ten koste van hun originaliteit en creativiteit) en mag je naar de middelbare school, waar het proces van ont-wikkeling zich verder doorzet.
Als je hebt bewezen verdraagzaam en volgzaam genoeg te zijn om je eigen spirit van ontdekking en geestelijke expansie in de fles van je 'self' gevangen te houden en die hermetisch (sorry Hermes) af te sluiten (zie Aladdin), ten faveure van door schoolbestuur onder de knoet van overheids- onderwijs-commissies gedicteerde leerstof (uit de 'Canon van de Westerse Wetenschap'), dan en dan alleen ben je geschikt voor de derde fase van indoctrinatie: de Universiteit of (voor de minder geamputeerden) de HBO instellingen.
Meest prominent in dit hele systeem is wel de enorme nadruk op, nee, de exclusieve prioriteit van, het OPSLAAN VAN 'KENNIS' in het geheugen van de kinderen-pubers-jongeren-volwassenen.
En waar was dat ook al weer voor, dit hele traject? Wat was ook al weer het idee hiervan? O ja, een plaats veroveren in de maatschappij. Dat was het toch? Misschien heet het: innemen, oké.
Dus eerst halen we ALLE kinderen door de wasstraat van het onderwijssysteem, zodat AL het originele denken is uitgebannen om plaats te maken voor wat de regering uiteindelijk bepaalt dat er in mensenhoofden dient te zitten (en wat niet), en dan geven we ze op hun achttiende STEMRECHT.
Hoezo Democratie? Domoorcratie! Dementocratie! Debielocratie!
En als ze het idee in hun hoofd hebben gekregen om 'iets met politiek te gaan doen', dan lopen ze nietsvermoedend een achterzaaltje van het wijkcentrum binnen waar een ('n halve generatie eerder gehersenspoelde) gladjakker met een plastieken kop een spreekbeurt houdt over 'global warning' of zoiets.
Even een kleine pauze voor iets teers
Hier maken we namelijk iets moois mee, beste lezer: de bevruchting en geboorte van een toekomstig lid van de hoogst aanzienlijke club van 150. Ach... is 't ie niet aandoenlijk...een nieuwe (...vul maar in).
Het maakt niet uit. Het maakt totaal niet uit. Echt niet. Het is een rollenspel. Meer niet.
Zoals een soldaat kanonnenvoer is, zo is een politicus voedsel voor de moloch die 'de politiek' dirigeert.
Wie of wat dirigeert of dicteert de politiek? Dat zijn de werkelijke machthebbers. Achter de schermen.
De 'verschillende' partijen zijn er om ons het idee te geven (de illusie) dat we kunnen kiezen.
Maar we kunnen niet kiezen. Ons wordt niet toegestaan dat we kiezen.
Ga maar na:
Welke personen staan er op de lijsten?
Degenen die er door de top van de partijen zijn opgezet.
Wie zitten er in de partijen? De LEDEN van de partij!!
Wie zitten niet in de partijen? De niet-leden van de partij!!
Wie zitten niet in het parlement? Degenen die geen partijlid zijn en degenen die wel lid zijn maar niet op de lijst staan!! HA HA HA
Welke partijen staan op het stembiljet?
Degenen die de kiesdrempel hebben gehaald.
Op welke partijen wordt het meest gestemd?
Die met de fraaiste beloftes.
Wie gaat regeren?
De partij die het grootste is (en een meerderheid kan vormen).
Waarom zij?
Om de agenda van de moloch door te voeren.
Wat doen de anderen?
Die proberen dat tegen te houden.
Waarom?
Omdat zij de oppositie zijn.
En als het nou omgekeerd was?
Dan zouden de rollen zijn omgedraaid.

Dit is natuurlijk geen uitleg waar deze site verantwoording voor kan nemen.
Maar, als je tot de gelukkigen behoort die niet hun ziel in de Grote Breinvermaler vermorzeld
hebben zien worden, of tot degenen die hun ziel later met gevaar voor eigen leven en geestelijke gezondheid hebben terugveroverd, dan zul je veel van dit betoog herkennen.

Sterkte, mijn beste, mooie, vreemde, rare, originele, vrije, onbevangen, heerlijke, dwaze, tegendraadse, kritische, heldere, moedige, onorthodoxe, gevoelige, niet perfecte, impulsieve, dappere, schaamteloze, liefhebbende, creatieve, onverslaanbare partijgenoten. Niet-leden van de partijloze partij. Lotgenoten.

Ik heb u lief.

Schrijver: Ton Hettema, 14 november 2015


Geplaatst in de categorie: vrijheid

3.8 met 8 stemmen 171



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
14 november 2015
"degenen die hun ziel later met gevaar voor eigen leven en geestelijke gezondheid hebben terugveroverd"

Schitterend beschreven, beste Ton. Waarvoor dank.
Naam:
An Terlouw
Datum:
14 november 2015
Pfff was ff doorbijten deze keer, maar nieuwsgierig toch doorgelezen. Is een na- en doordenker, subliem neergezet en weet je: prima idee om de zaak om te draaien, al eerder stelde ik voor dat: men die gasten uit den haag moet halen en er gewone mensen neer moet zetten, boeren ZO van het land, schoonmakers ZO van hun werk, verpleging ZO van het bed, naar het pluche in den haag en zij, zij moeten dan ruilen als het ware....zie je het voor je?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)