nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (474)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (64)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (37)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (21)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (11)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (27)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (302)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (61)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (10)
sport (99)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (33)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 2669):

SPHYNX*

De Sphynx, die op het plateau van Giza, bij de hoofdstad van Egypte Cairo ligt uitgestrekt, met zijn rug naar de drie fameuze pyramides, is al duizenden jaren een mysterie.

Vele boeken en artikelen zijn gedurende die tijd geschreven waarin pogingen worden gedaan dit mysterie te verklaren.
In mijn boekenkasten staan minstens twintig titels die de geheimzinnige kunstwerken van het oude Egypte als onderwerp hebben.
Fascinerend vind ik het om kennis te nemen van de redeneringen en reconstructies die door de auteurs worden aangedragen.
Het rijke scala aan verklarende hypotheses over de functie van dit uit de onderliggende rots gehouwen beeld, reikt van offerplaats om de gunst van de goden te verkrijgen, via astronomische (op de sterren afgestemde) tijdsindicator, via zelfverheerlijkend portret van een Pharao, via magische kosmische machine, tot angstaanjagende astrale (in de geestenwereld werkzame) bewaker van de geheimen van de pyramides.
Al die theorieën hebben wel een aantal originele en soms goed onderbouwde ideeën waardoor voor de lezer het Sphynx mysterie groter wordt in plaats van kleiner.

Feit is en blijft dat het Egypte van de koningen, de pyramides, de pharao's, de Nijl, de mummies, de artefacten, de papyrusrollen, de hieroglyphen, de sarcophagen, de muurschilderingen, de tombes, de gouden voorwerpen, het dodenboek, en al die intrigerende andere mysterieuze zaken ECHT heeft bestaan.
Zoals ik hier zit, zoals u hier zit.
En feit twee is ook dat we verduveld weinig begrijpen van wat die mensen (dat nemen we tenminste aan) bewoog om hun fantastische en ons begrip te boven gaande extravagante kunstwerken te maken.

We weten niet hoe ze leefden, niet hoe ze spraken, niet waar ze vandaan kwamen, wat ze (ons?) proberen duidelijk te maken, waarom en hoe ze die enorme symmetrische stenen kolossen daar neergezet hebben, etcetera.
We kunnen er alleen maar naar gissen.
En onze ogen en alle andere zintuigen vrijlaten om verklaringen aan ons te suggereren.

Hoe graag alle stellige orthodoxe, helderziende of 'maverick' wetenschappers wier theorieën ik graag heb gelezen ons ook willen overtuigen van hun enige juiste visie op dit gigantische historische fenomeen, het levensgrote feit van Egypte's plotselinge opkomen, het rotsvaste feit van haar aanwezigheid en het onverklaarbare oplossen in het niets, blijft een overweldigend imposant gebeuren dat we in de verste verte niet kunnen rijmen met de realiteit van onze huidige cultuur.

En hoewel we als cultuur van de 20-e en 21-e eeuw ons er graag op voorstaan de meest geavanceerde beschaving te zijn die de wereld ooit heeft gekend, waag ik het deze bewering tot hoogst arrogant en ignorant te bestempelen.
Om het peil van onze eigen beschaving, tussen aanhalingstekens wat mij betreft, af te meten aan de hoeveelheid elektronische speeltjes en de berichten die ertussen heen en weer flitsen, is op zichzelf al een blijk van onvermogen.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de echte verworvenheden van de ontwikkelde mens door onze generalistische cultuur met argwaan, vooroordeel, ridicuul, onbegrip en vijandigheid worden bejegend.
En dat vermogens als helderziendheid, uittreding, heldervoelendheid, astraal reizen, telepathie, sacred dance, sacred music, universele religie en fijnstoffelijke zaken als de ziel, de geest, de aura, engelen en nature spirits, om maar een paar te noemen, uit het publieke domein worden verbannen naar de rafelranden van de geloofwaardigheid.

Terwijl iedereen die een paar minuutjes per dag stilstaat bij wat er in en om hem of haar is voorgevallen, zal moeten toegeven dat we een evengroot mysterie zijn als dat iconische beeld in het zand bij Caïro.


* ik prefereer de 'oude' spelling van de gebruikte woorden

schrijver

Schrijver: Ton Hettema, 09-04-2016


Geplaatst in de categorie: religie

Deze inzending is 102 keer bekeken

4/5 sterren met 5 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl