Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Astrologica

Waarschuwing:
Er is een levensgrote kans dat deze column uw verwachtingen niet zal waarmaken.
Tegelijk daarmee is de kans groot dat hij vol-ledig aan uw on-verwachtingen zal voldoen.

Had ik niet beloofd, om niet gehinderd door enige boekenwijsheid iets te vertellen over Astrologie?
Want alle boekenwijsheid kan iedereen op het web nazoeken. Daar hebben we al genoeg van.
En daar hebben we ook genoeg van.

Hoe zou ik (en u) beginnen als ik de eerste was die op het idee kwam om astrologie uit te vinden?
Welke naam zou ík het geven?
Dat hangt natuurlijk af van waar die ologie over zou gaan.
Geen onomie, dat is me te statisch. Ik wil het hebben over levende zaken. Dood kan altijd nog.

Ologie gaat over de de logos, volgens mij, die zich bezighoudt met de manier waarop alle verschillende onderdelen van de wereld met mekaar samenhangen en op elkaar inspelen.

Dat is het eerste en meest belangrijke punt van het hele idee waarop de Astrologica rust:
ALLES IS MET ELKAAR VERBONDEN EN BEÏNVLOEDT ELKAAR

Neem nu NU.
Het is 22 April 2016 als ik dit schrijf. 22:22 uur.
Kan ik ook niet helpen.
De kat heb ik net buitengezet. Dat wou die graag.
Maar nu hoor ik een enorm gekrijs. Blijkbaar is t-ie in gevecht met de buurkat. Is dat significant? Ja, wel in zoverre dat ik naar beneden ren om de partijen te scheiden.

Waar heeft dat mee te maken?

Wel, volgens mijn integraaltheorie der ontoevalligheden zijn katten dieren die het vermogen hebben om (negatief geladen) elektriciteit te genereren.
We deden dat proefje op school met een ebonieten staaf en een kattenvelletje.
Daarmee wekte je een lading op.
Die kon je waarnemen door de magnetische kracht van aantrekking of afstoting die je voelde.
Een magisch net van magnetisme. Niet te ontkennen. Onzichtbaar, reukloos, smaakloos, maar waar.
Zoals de polen van ijzeren magneten: gelijke stoten af en tegengestelde trekken aan.
Of de Noordpool en Zuidpool van de planeet Aarde. Waarop (e)migrerende vogels zich oriënteren.

Kortom: de katten hebben veel elektrostatische energie verzameld* en komen elkaar tegen. Dat zorgt voor aantrekking of afstoting. Dat is logisch, dat is volgens de logos.
Dus je kunt er de donder en bliksem op zeggen dat die twee geladen kattenwezens óf urenlang gaan liggen kroelen en larmoyante duetten zingen, óf ze vliegen elkaar in de haren.

{* vooral nu het volle maan is, op 22 april, de zgn. 'Pink Moon' voor ingewijden, heeft de grote magneet die de maan is, een sterk effect op alles en iedereen die daarvoor vatbaar is, en katten zijn dat bij uitstek.}

Dit spontane gebeuren is voor mij een goed startpunt om te beginnen met het denken over waar astrologica / astrologie zich mee bezighoudt:
HET OBSERVEREN EN INTERPRETEREN VAN DE ELEKTROMAGNETISCH KRACHTENSPELEN (INVLOEDEN)
DIE DE GROTE VEROORZAKERS ACHTER DE SCHERMEN ZIJN VAN DE VERSCHIJNSELEN (INTERACTIES, BEWEGINGEN ETC) DIE WE IN HET DAGELIJKS LEVEN WAARNEMEN.

Het dagelijks leven is te vergelijken met een voetbalspel dat ik ooit voor Sinterklaas kreeg: Vitesse heette het (voor onze Arnhemse lezertjes). De twee spelers hadden elk een soort hamertje waarin een magneet zat, dat je onder het bord door kon schuiven om een poppetje te verplaatsen dat op het bord stond. Kun je je voorstellen?
Op dezelfde manier worden wij en de andere spelers in dit grote spel ('all the world 's a stage, and all the men and women merely players..') bewogen door deze leidende krachten. Maar elke persoon heeft een bepaalde natuurlijke affiniteit van aantrekking of afstoting ten opzichte van die grotere krachten.

Die affiniteit wordt weer bepaald, want vastgelegd, op het moment van de geboorte, door de eerste magnetisatie van de persoon, die plaatsvindt op het moment dat die als baby uit de isolerende waters van de baarmoeder breekt.

Een eerste soort van indeling qua types mensen, is die welke we kennen uit de klassieke Astrologie.
Dat is wat iedereen kent als zijn of haar Sterrenbeeld.
Sterrenbeeld is precies wat het is: het totale Beeld waarmee de configuratie (stand) van de Sterren (de collectieve hemellichamen, inclusief de Aarde) de baby impregneerde, die een elektromagnetische blauwdruk in het wasachtige brein van de kneedbare nieuweling achterliet.

Dus:
LENTE: ARIES - TAURUS - GEMINI
ZOMER: CANCER - LEO - VIRGO
HERFST: LIBRA - SCORPIO - SAGITTARIUS
WINTER: CAPRICORN - AQUARIUS - PISCES

Zoals gezegd, een eerste, algemene en vrij ruwe indeling. Maar zeer onthullend wanneer je er werkelijk serieus onderzoek aan besteedt.
Daarbinnen zijn er nog vele specifieke 'invloeden' te onderscheiden, die uiteindelijk zo'n genuanceerd beeld kunnen opleveren, dat het goed te begrijpen is waarom de meeste mensen niets van astrologie moeten hebben. Die zijn bang dat ze geen kant meer op kunnen en dat hun hele leven al is vastgelegd.

Anderen vinden dat er geen grotere vrijheid te vinden is dan te ontdekken wie of wat je eigenlijk bent en hoe je jezelf in die wetenschap optimaal kunt laten opbloeien.

En om met een actuele noot te eindigen:
Het Universum onderschrijft een fundamenteel recht op vrijheid van meningsuiting:
iedereen heeft het volste recht en de vrijheid om alles wat ik hier heb beweerd compleet af te wijzen.

Schrijver: Ton Hettema, 23 april 2016


Geplaatst in de categorie: jaargetijden

3.4 met 5 stemmen 203



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
25 april 2016
Een aardige manier om een en ander te verklaren, Ton. Voor mensen die er niet in thuis zijn, wellicht hocus pocus.

Ik gebruik zelf meestal de volgende uitleg over astrologie voor niet ingewijden:
1. De maan bepaalt eb en vloed op aarde van onze oceanen, mensen bestaan voor 70 procent uit water, dus ga maar na hoeveel invloed de maan dan op ons heeft. De cyclus bij vrouwen is het meest evidente voorbeeld (ovulatie bij volle maan, menstruatie bij donkere maan). Maar ook: zet een vol glas water voor het raam bij volle maan (waar geen druppel meer bij kan) en je zult zien dat het overloopt.
2. Naast de maan, hebben ook de zon, sterren en planeten invloed op ons, zelfs al staan ze nog zo ver van ons vandaan. Alles is energie, en energie beïnvloedt elkaar, ook op afstand.
3. Je geboortehoroscoop bepaalt niet je leven. Het bepaalt alleen de stand van de zon, maan, sterren en planeten op het moment dat je ter aarde kwam. Dat is net zoiets als bij een kaartspel een hand kaarten krijgen. Dat kunnen goede of minder goede kaarten zijn, maar hoe jij het spel speelt met die kaarten, dat bepaal je helemaal zelf!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)