Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

SOUND

Vandaag een korte column. Iedereen heeft het druk, dus wie ben ik om ze op te houden?
Meer een overdenking, observatie, overweging. Het gaat zo:

Beneden klinkt Phil Collins: "In The Air Tonight"
De muziek is aanstekelijk. De sound is onmiddellijk voelend herkenbaar.
Iedereen van onze generaties 'weet' meteen wat het is, wanneer het was, wat ie dee, BOEM, PATS..
Van de tekst begrijp ik in verhouding daarmee maar heel weinig.
Heb ik heel vaak met popmuziek: ik voel wel de muziek, maar als ik dan de tekst lees (als ik dat ooit doe) overvalt me meestal een onverschilligheid. Alsof die meer bedoeld is als voertuig voor de zanger om in de sound rond te spartelen.

Kijk, luisterend naar "In The Air Tonight" herken ik voor honderd procent het gevoel.
Dat er iets in de lucht hangt. Dat heb ik dagelijks, daar leef ik mee.
Als dat er niet is, is er iets grondig mis met me.

Ook dat oudere lied: "I feel it in my fingers" (Troggs, Wet Wet Wet) herken ik als een STAAT die ik verwelkom en waardevol acht in mezelf. Misschien wel het belangrijkste kompas om chocola te maken van de wereld om me heen, waar ik dagelijks in rond spartel.

Dus van veel muziek herken ik het gevoel meer dan de betekenis die de tekst eraan tracht te geven.
En dat is bij mensen ook zo: ik herken aan hun 'sound' wie ze zijn. Niet noodzakelijk hun woorden.
Hun sound zegt me waar ze als totaal mee resoneren.
Wat hun trillingsgetal is.

En vaak zijn hun woorden, onze woorden, meer bedoeld om rond te spartelen in de werkelijkheid van wie we zijn, waar we zijn, waar we voor staan, waar we mee verbonden zijn, dan een accurate vertaling van wat er aan de hand is.

Interessant dat dat woord 'SOUND' in het Engels zowel geluid-klank, als gezond-intact betekent.

Zoiets wil ik zeggen vandaag, maar let niet teveel op m'n woorden, misschien klinkt deze column beter als Phil Collins' muziek eromheen stroomt.

Phil Collins: I don't actually know what this song is about


Zie ook: https://www.youtube.com/w...layer_detailpage&v=dYV6KZpnEak

Schrijver: Ton Hettema, 21 mei 2016


Geplaatst in de categorie: muziek

4.0 met 9 stemmen 134



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
24 mei 2016
Zo voel ik er ook precies over, GM,
als je de sound van Phil niet kan voelen zinderen door die drumsolo, dan is er geen redden meer aan...
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
24 mei 2016
Ik voel je column, Ton. Alles is energie. En sommige energie, daar zijn geen woorden voor. Daarom is er muziek, dat het onbenoembare benoembaar maakt. Geweldige video, fantastisch gitaarwerk, en een weergaloze drumsolo die alles zegt!
Naam:
Ton Hettema
Datum:
22 mei 2016
dank voor je reflectie
je bent wellicht de enige die de sound herkent
ik ben een fervent onderzoeker van
wat niet voor de hand ligt
Naam:
An Terlouw
Datum:
21 mei 2016
Dus lieve Ton, was dit een muzikale column. Altijd leuk want: verandering van spijs doet eten...leuk gedaan...in the air gelezen...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)