Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Henk

Zelf heb ik Henk nog nooit gesproken. Maar ik moest aan hem denken, toen ik een vrouw in Duitsland zag lopen. Ze droeg een tas waar in grote letters 'Henk' op stond. Ik weet zeker dat velen van u hem kennen. Henk ging vroeger met zijn volledige naam door het leven: Henk ten Hoor. Een winkelketen uit het noordoosten van Nederland, in ondergoed, sokken en andere basis kledingstukken.

Zelf kom ik uit het zuiden.

Maar ik kan me een weekend weg herinneren, ergens in de hoek van Drenthe en Groningen. Daar, in dat Noordoosten. We huurden een vakantiehuis in Steenwijk met mijn schoonfamilie. Opa werd tachtig. U kent dit soort uitjes vast ook uit uw eigen leven. We hebben ze allemaal meegemaakt. Enerzijds een verplichting, anderzijds een vermakelijke tijd.

Laat ik in dit geval vertellen dat de boottocht over de Weerribben mooi was. Een natuurpark in die omgeving. Het bezoek aan een zomermarkt in Steenwijk was iets minder. Niks ten nadelen van het dorp zelf. Ik ben me ervan bewust dat je niet in een dag kunt bepalen, of een plaats écht leuk is of niet. Het zat gewoon een beetje tegen. Er was een handvol bezoekers op de markt en met grote letters stond 'Sandra Remer' als hoofdact van de muziekavond gepland.
Ik kreeg het niet warm of koud van deze gebeurtenis. De miezer daalde neer op de lege terrassen.

Maar er viel me dus ook een openbaring ten prooi in Steenwijk. Of het de tassen waren of de uitstraling van de winkels, ik weet het niet meer. Maar het duurde op zijn minst dertig seconde, voordat ik bijgekomen was van het lachen. Want ja, Henk ten Hoor: Van boven tot onder goed. Het was als een donderslag bij heldere hemel. Hoe kon dit bestaan vroeg ik mezelf af? Een samenleving die met zo'n slogan heeft te kampen, moet toch bijna ingeslapen zijn?

Nieuwsgierig geworden door de vrouw met de tas, ging ik toch uitpluizen hoe het met Henk ging. Blijkbaar was Henk ten Hoor over de kop gegaan. In oude berichten las ik dat de recessie de schuld kreeg. Toch kreeg de keten een doorstart onder de naam 'Henk'.
Want '60% van ons assortiment bestaat uit basiskledingstukken die iedereen nodig heeft' aldus een vertegenwoordiger. Het klonk me toch wat zelfverrijkend in de oren. Want niet elke sok van de keten, is de sok die u zoekt. Er zijn zat concurrenten op de markt lijkt me. Maar goed, ik ben een leek. En de doorstart vond dus plaats. De slogan overleefde de doorstart.

Het bedrijf bleef echter in zwaar weer en ging uiteindelijk in 2013 definitief failliet. Als taalliefhebber snap ik dat. Want jezelf 'goed' noemen, vervolgens 'failliet' gaan en een 'doorstart' maken met dezelfde, opvallende en complimenteuze slogan is niet handig. En misschien wel funest geweest, voor het economisch verval.

Schrijver: Gustaf Kreuz, 21 augustus 2016


Geplaatst in de categorie: economie

3.5 met 4 stemmen 167



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)