nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (474)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (64)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (37)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (21)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (12)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (28)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (302)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (61)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (10)
sport (99)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (33)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 2784):

Service

Als oplettend consument ben ik altijd geïnteresseerd in de organisatie van detailhandelsbedrijven. Het is een trekje dat ik gewoon niet los kan laten. Sommige mensen moeten elke week champignonsoep eten, omdat ze er gek op zijn. Ik ben een kritisch winkelbezoeker. Zo hebben we allemaal kleine eigenaardigheden die ons uniek maken.

Ik bracht een zeer interessant bezoek aan de Albert Heijn. Alles liep voorspoedig. Ik was wel aan het 'vreemdgaan’. Het was niet mijn Albert Heijn maar een filiaal in een andere plaats. De winkelindeling was ook heel anders. Misschien vond de concerndirectie deze wijk niet zoals die waar ik in woonde? Desondanks had ik vrij vlot mijn benodigdheden bij elkaar. En bij de kassa had ik keurig mijn bonuskaart paraat. Terwijl ik mijn zelf-meegebrachte plastic (Albert Heijn) tas opensloeg, werd ik verrast.
'Heeft u alles kunnen vinden?’ vroeg de caissière vriendelijk, terwijl ze mijn producten scande. Ik herinnerde me, dat ik dit ook in mijn eigen supermarkt had gehoord. Ik had het toen beoordeeld als een individuele stuiptrekking van een hoger opgeleide hulpkracht. Laten we wel wezen, service is niet het paradepaardje van de bij bosjes verdwijnende detailhandelszaken in ons land.

Persoonlijk vind ik de kracht van een winkel, boven het internetshoppen, dat je het product kunt zien en aanraken. Dat je het in het geval van kleding kunt passen en dat er keuze is. Service ook het liefst. Maar helaas. ‘Als je maat er niet bij hangt, dan hebben we het niet meer.’
Eén van die standaard uitvluchten die je hoort onder winkelpersoneel. In veel gevallen voegt het personeel er zelf nog aan toe, dat ik het op de internetsite zou kunnen bestellen.
Soms moet ik ook zelf nog om het bonnetje vragen. De aanreiking van het scheef afgerukte papiertje lijkt het 'beetje service’ waarmee de winkels zich willen onderscheiden. Niet gek dat mensen vaker en vaker de winkels niet meer ingaan en het personeel zonder werk zit.

En fin, ik dwaal af.

Na de zeer vriendelijke vraag gaf ik natuurlijk ook netjes antwoord. Ik had alles kunnen vinden.
'Is dat nieuw?’ vroeg ik vrij direct.
‘De vraag of ik alles heb gevonden?’ Ik zei het met veel interesse.
De caissière leek niet verbaasd.
'Ja. Het is afgesproken van Hogerhand. Niet iedereen doet het, maar het hoort nu zo.’
'Okay..’ zei ik tegen de dame die uitstraalde dat 'ze ook maar gewoon haar werk deed’.
Ik nam de tas in mijn hand en wenste de vrouw een fijne dag. Naar buiten lopend verheugde ik me op deze 'innovatie’ in serviceland. Natuurlijk zou het mooi zijn als een concern ook aan zijn medewerkers kon duidelijk maken, waarom ze deze vraag moeten stellen. Van een achterliggende gedachte had de medewerkster geen weet. Maar blijkbaar was het wel gelukt om over de filialen 'uit te rollen’ dat het gevraagd móést worden. Ook al was het maar werk.

schrijver

Schrijver: Gustaf Kreuz, 16-10-2016

gustafkreuzatgmail.com


Geplaatst in de categorie: economie

Deze inzending is 113 keer bekeken

3/5 sterren met 4 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:Ton Hettema
Datum:17-10-2016
Bericht:Hierover, over zo'n schijnbaar klein dingetje, zijn heel wat columns te schrijven, beste Gustav.
Is het niet zo dat 'belangstelling' voor een medemens, als gevoelde, opwellende, in oprechtheid gewortelde betrokkenheid bij het welzijn van een ander, een zaak is waar geen richtlijn van hogerhand bij gewenst is? Omdat zo'n richtlijn van buitenaf de verbinding met de dunne draad, van binnenuit met het hart, substitueert en daarmee dreigt te vervangen?
Komen wij, mensen van de 21-ste eeuw, steeds meer terecht in een wereld van substituut, van fake(book), van plastic, van gemaaktheid (voor de Bühne spelen), van politiek correctheid (iets vinden, of zeggen te voelen, of zelfs echt denken het te voelen, terwijl datgene -die verontwaardiging bv- een geadopteerd idee is dat hypocriet blijkt te zijn in het licht van het werkelijke leven van de persoon)?
Goed dat je column deze zaken -indirect- aan de orde stelt.




Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl