Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Het geloof in Zwarte Piet

Op een bepaalde leeftijd wordt het raar om in Zwarte Piet te geloven, zou je denken. Maar sinds kort blijken volwassen mensen er niet tegen te kunnen dat de schertsfiguur met roetvegen of blauwe schmink de kinderen komt verrassen. Zij geloven dat Zwarte Piet zwart moet zijn, want anders …

Want anders wat?

In het boek Homo Deus van Harari staat een foto van drie mannen die een document ondertekenen in een zaal in Belavezha en voilá, de Sovjet-Unie is verdwenen. U en ik weten alleen dat laatste, maar dat het verdween met drie handtekeningen van drie oude mannen achter drie kinderachtige vlaggetjes was nieuw voor mij. Oekraïne, Wit Rusland en Rusland werden drie onafhankelijke staten en de volgende dag ging iedereen naar dezelfde bakker en kocht iedereen hetzelfde brood. Het enige verschil was dat in drie steden mensen gingen nadenken over het organiseren van douanes en nieuwe internationale verdragen, terwijl ze eerder hetzelfde werk deden in één stad.

Een staat is maar een verhaal en het kan zo verdwijnen. Het enige wat we hoeven doen is er niet meer in geloven. Maar wel allemaal. En zo kan Zwarte Piet ook moeiteloos verdwijnen als we er met zijn allen niet meer in geloven. De volgende dag kunnen we dan evengoed naar dezelfde bakker en in dezelfde hoofdsteden kan worden nagedacht over internationale verdragen.

Schrijver: Jan R. Lønsing, 17 november 2016


Geplaatst in de categorie: maatschappij

3.9 met 7 stemmen 122



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
19 november 2016
Gelukkig twijfelt niemand aan het bestaan en de legitimiteit van Sinterklaas..
Zwarte Piet wordt nog steeds gediscrimineerd.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
17 november 2016
Het gekke is dat niemand zich boos heeft gemaakt over het feit dat steeds meer Zwarte Pieten opeens Zwarte Pieternella's zijn geworden!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)