Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Verpakkingen

Ik ben gek op verpakkingen. En dan niet om het geweldige uiterlijk dat ze hebben. Nee, helemaal niet. Als taalliefhebber kan ik me kostelijk vermaken met alle teksten die erop gedrukt zijn. Vooral verpakkingen van levensmiddelen en verzorgingsproducten kunnen mij in verrukking brengen.

Waarom?

Nou, omdat ze vol staan met onnozele feitjes waar ik soms gewoon lekker in wil wegdromen. Ik word er blij van als op de zijkant van de billendoekjes staat afgedrukt, dat ik nog geen euro heb neergeteld voor 'drieëntachtig stuks'. Ik kijk dan naar het getal, dat vraagtekens en uitroeptekens bij me oproept. Zo blij als ik ben dat ik drieëntachtig doekjes heb mogen ontvangen, zo heerlijk vind ik het aantal. Oneven, onlogisch en absurdistisch. Want is hierover gediscussieerd bij de voltallige directie van de 'Euroshopper' producten, die geen 'Euroshopper' meer heten? Nee, want de kwaliteit was gewoon te goed voor die prijs. Want kunt u nog ergens een 'Euroshopper' product vinden?

Maar ik dwaal af.

Ik vind het ook heerlijk als ik sta te douchen en ik pak 'de douchegel'. Alleen het woord maakt me altijd alweer vies: douchegel.

Bij de les blijven nu.

Want de fabrikant van de douchegel heeft één van zijn beste tekstschrijvers ingezet om de twijfelaars over de streep te trekken wanneer zij het product beet pakken. Wie leest er überhaupt nog? Een loze investering waar ik dus wel intens van geniet als taalliefhebber. Want dit is een van de teksten die ik dan aantref: 'Geniet intens van de weldadige geur en verzorgende douchegel, die zowel uw haar als huid een hygiënische behandeling geven.' Als ik deze zin ga analyseren word ik gek van blijdschap. Want ik heb nog nooit 'intens genoten van een weldadige geur'. Wat is in vredesnaam een weldadige geur?
En ik mag hopen dat de gel verzorgend is, want daar koop ik het spul voor. Gelukkig maakt hij mijn huid en haar ook schoon. Hygiënisch schoon zelfs. Ook al neigt dat naar een pleonasme.

Er zijn voorbeelden genoeg. Genieten is makkelijk als u er voor open staat.

Ik neem u even mee terug naar de drieëntachtig stuks billendoekjes, die ik voor de verzorging van mijn kinderen kocht. Zo blij als ik was, zo bekocht voelde ik me ook. Want eigenlijk is het natuurlijk idioot dat ik er geen 90 krijg of gewoon met 80 stuks word afgescheept. Deze fabrikant is dan wel eerlijk ze precies te tellen en het aantal af te drukken op de verpakking. Maar tegelijkertijd geeft het me te denken, dat de machines niet beter ingesteld kunnen worden om het overzichtelijk te houden. Heb ik dan toch rommel gekocht hoor ik mezelf afvragen? Is dit dan de juiste verzorging voor mijn kinderen?

De twijfel slaat alsnog toe.

Een dieptepunt waar ik u dan tot slot nog even mee naar toe wil nemen. Er zijn ook producten waar op de verpakking staat: circa 20 stuks. Dat is toch eigenlijk best wel brutaal. Niet de moeite nemen ons precies te vertellen wat we kopen, maar ons wel over de streep willen trekken! Kippenvleugeltjes uit de vriezer bijvoorbeeld. Heeft u weleens nagedacht waarom dit soort inhoudsaanduidingen worden gebruikt? Omdat de machines een bepaald gewicht in de zak doen en maling hebben aan het aantal stuks. Maar, de fabrikant is bang dat u het dan niet koopt. Als u een ijskoude zak beetpakt wilt u niet weten hoeveel gram u vast heeft. Dat ijs maakt de zak toch zwaarder dan de eigenlijke inhoud. Nee, u wilt weten hoeveel pootjes u lekker kunt gaan afkluiven. En dan accepteren wij zelfs een 'circa' melding moet de producent gedacht hebben. Als we maar weten wat voor kluifplezier we binnenhalen met een zak kippenvleugeltjes.

Aantallen verkopen!

Gelukkig ben ik het soort klant dat met een lijstje door zijn supermarkt gaat. Er valt immers veel te lezen tijdens het doen van boodschappen. Misschien komen de meest filosofische teksten er wel vandaan. Ik raad u dus bij deze aan om komende week geen boek, maar de teksten van uw levensmiddelen en verzorgingsproducten lekker te gaan lezen. En doe dat alstublieft thuis. Ik zou niet willen dat u doelloos en radeloos de moed verliest tijdens het boodschappen doen en niet meer wegkomt bij uw kruidenier. Zie het als de thriller waar u op vakantie aan begon. Die wilt u ook op vakantie uitlezen. En ik kan u uit ervaring zeggen: Etikettenteksten zijn verslavender dan boeken.

Veel plezier.

Schrijver: Gustaf Kreuz, 11 december 2016


Geplaatst in de categorie: taal

3.2 met 4 stemmen 200



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
ria
Datum:
18 december 2016
Heerlijk verhaal!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)