Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Deceptie

Toen ik de afgelopen week voor de trezillionische keer aanliep tegen het fenomeen dat wellicht het belangrijkste en meest fundamentele verschil karakteriseert tussen mens en dier, de LEUGEN, besloot ik vanaf de top van mijn hoofd te inventariseren wat de kenmerken ervan zijn, en welke manieren en tactieken ik in de loop der jaren ben tegengekomen die mensen hebben ontwikkeld om deze (moreel verwerpelijk gevonden) praktijk van het LIEGEN te trachten te verdoezelen, of anderszins te verhelen.

Daar iedereen precies weet wat een leugen is, en daar iedereen een feilloos ingebouwd zintuig heeft dat gaat knipperen en piepen wanneer we te dicht in de buurt van een leugen komen, of wanneer ons eigen hoofd als een ouderwets bakensignaal rood oplicht (voor degenen die dit nooit succesvol hebben kunnen onderdrukken of verdoezelen), zal ik er deze keer van afzien te omschrijven wat u allemaal al weet.

Wat ik hier wel graag wil doen is een (waarschijnlijk onvolledige) opsomming geven van de tactieken (dus) die ik de laatste jaren in de praktijk van het wereldtoneel veelvuldig in gebruik heb gezien, en die m.i. een prachtige staalkaart vertegenwoordigen van de edele kunst der deceptie.

Kortom: wat zijn manieren die mensen gebruiken om hun leugens te verbergen?

1) Ontkennen en verontwaardigd reageren
2) De reputatie van de beschuldiger aanvallen
3) Bewijsmateriaal laten verdwijnen
4) Ander, tegengesteld, bewijsmateriaal planten
5) Snowjobbing oftewel ondersneeuwen
6) Desinformatie verspreiden (meer leugens)
7) Afleidingsmanoeuvres organiseren
8) 'Samenzwering' roepen
9) Wachten tot het voorbij trekt (negeren)
10) Woorden en begrippen verdraaien (semantics)
11) Valse getuigen oproepen (en/of betalen)
12) Omkopen van rechters
13) Bedreigen van getuigen
14) Alternatieve verhalen verspreiden (narratives)
15) Zwijggeld betalen
16) Getuigen vermoorden (en eventueel 't laten lijken op zelfmoord)
17) Geheimhoudingscontract of -plicht opleggen
18) Beelden van camera's in beslag nemen
19) filmpjes, foto's, bandjes, documenten kwijtraken/kwijtmaken
20) Een officiële commissie aanstellen die een rapport maakt
21) Een simulatie/reconstructie maken en orkestreren
22) Onderzoekers belachelijk maken
23) De zaken omdraaien
24) Een deel van de leugen erkennen dat niet cruciaal is
25) Verdwijnen van de radar (witness protection)
26) Compartmentaliseren (niemand toestaan het hele verhaal te kennen)
27) Blackmail, intimidatie

Deze opsomming kunt u waarschijnlijk gemakkelijk aanvullen met uw eigen voorbeelden, maar wat dit kleine onderzoekje mij leert is een simpele waarheid: de waarheid is eenvoudig, simpel en rechtstreeks; de leugen is veelvoudig, ingewikkeld en onmiddellijk herkenbaar aan de enorme verwarring die in ons natuurlijke systeem wordt veroorzaakt..

Schrijver: Ton Hettema, 28 april 2017


Geplaatst in de categorie: psychologie

3.2 met 8 stemmen 203



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
An Terlouw
Datum:
29 april 2017
Allemachies, kanonnen. Wat een opsomming Ton...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)