Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Populisme

De EU heeft een nieuwe held.
Een troetelkindje, een moederskindje, een middelbare scholier.
Hij komt uit Frankrijk en eigenlijk uit het niets.
In Brussel, het wespennest van de roversbende die ons uitzuigt, is men uitgelaten.

Niemand weet waarom. Niemand wil weten waarom. Niemand durft spelbreker te zijn.
Niemand mag weten dat hij een geheim poppetje is van de bankiers.
Iedereen moet denken en emotioneren over dit weekdiertje van de elite.
Dat hij geweldig is, een heilige, een mysterie, een messias, een weldoener.
Een genie, een onaantastbare engel van goedheid.
Het leven in Brussel, de afgebrokkelde façade van onze zorgeloze toekomst, wordt weer opgepoetst.

Hij is de Alabastine die de verzureregende marmeren gevel, onze aangevreten gepolitoerde droom van vrede, voorspoed en veiligheid moet gladstrijken.
Alle hotemetoten, alle Hottentotten in hun door korsetten bijeengehouden, met schier oncontroleerbare vetkwabben uitgedijde lichamen, met kalkoenen onderkinnen en opgeblazen ego's uitgeruste, op wankele onderstellen waggelende, zichzelf en elkaar Brussels lof toezingende technocraten, halen opgelucht (maar voorzichtig! denk aan de knoopjes) een klein sprankje hoop naar binnen, een straaltje van de nieuwe zonnekoning: Emmanuel (de verlosser) Macron.

Dit is populisme van de bovenste plank.
Populisme voor de hogere klasse.

Net als Barack Hussein Obama, die ook uit de 'dunne lucht' werd tevoorschijn getoverd, en die nog voordat hij zijn verborgen moordexpedities op onschuldige burgers, ziekenhuizen van Artsen Zonder Grenzen en vluchtelingkonvooien was begonnen al heilig was verklaard door de Zweedse Nobelprijscommissie, gelauwertakt met de laurierkrans van de vredesduif, zal ook dit nieuwe sprookje van de Held met het Blotebillengezicht zich ontvouwen in de supranationale en lokale fata morgana's die dagelijks worden voorzien van een nieuwe laag ectoplasma totdat ze zo echt en tastbaar zijn geworden als al die andere mythes.

Het is belangrijk voor ons gewone mensen om doordrongen te zijn van het onderscheid tussen gesanctioneerd populisme en ongecontroleerd, onbeheersbaar volkspopulisme.

Populisme is niet bedoeld om door het volk te worden gekaapt.
Het is bedoeld om gehanteerd te worden door de bestuurders, de directeuren van de mensenwereld zodat alleen zij kunnen bepalen wie populair is en wie niet.
En dat aan ons kunnen vertellen.
En daar in alle kranten en tijdschriften kond van kunnen doen.

Een nieuwe verlosser is opgestaan.
De hoop van de nieuwe wereld.
Het nieuwe geloof heet En Marche.
Niemand weet waarheen.
Niemand weet hoe.
Alleen de magische woorden zijn al voldoende.
Om een immens gevoel van goddelijke inspiratie te veroorzaken.

Ik zou de man aanraden om nooit een woord te zeggen en uitsluitend mysterieus te glimlachen.

Als de Mona Lisa..

Schrijver: Ton Hettema, 24 juni 2017


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.8 met 6 stemmen 75



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
M. Feith
Datum:
24 juni 2017
Inderdaad verrassend hoe Macron in korte tijd het politieke speelveld in Frankrijk een ander aanzicht heeft gegeven.
Hij staat voor de zware taak Frankrijk te hervormen enerzijds tegen het conservatieve misschien zelfs reactionaire denken en handelen van de uitgebreide ambtenarenstand in, anderzijds met het rechts-radicale alternatief van Mevrouw Le Pen als boosaardig alternatief op de achtergrond.
Hopelijk wordt hij allerwegen gesteund door invoelende democraten van zijn land en zijn Europa.
Naam:
An Terlouw
Datum:
24 juni 2017
De laatste zin, Ton, is de beste...hahaha, politiek is niks voor mij, maar als ik me door je column worstel denk ik bij de laatste zin: yep!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)